Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

jestem uczniem gimnazjum, chciałbym się uczyć programowania w programie CAD. 

Mój tata pracuje w ZWCAD i chciałbym tam jakieś programy napisać. Znam trochę C++ i Pascala. Zastanawiam się nad LISP-em czy .net. Czy coś możecie doradzić?

Opublikowano

C# daje perspektywę nie tylko w środowisku CAD, więc warto się go uczyć. LISP w wydaniu AutoLISP lub VisualLISP ogranicza się do platform CAD i to zapewne tylko związanych z plikami dwg czyli ZwCAD, AutoCAD etc. Są systemy CAD, które nie wiedzą co to jest LISP. Jest sporo materiałów w sieci na temat programowania w AutoLISP'ie. Jest się z czego uczyć. Z C# pod CAD zdecydowanie mniej natomiast o samym C# jest sporo. Wg mnie warto zainwestować w C# (sam się z nim zmagam mimo że LISP'a już co nieco liznąłem) i nie będzie to łatwa droga. Ponadto już całkiem prozaicznie dla C# masz bardzo przyjazne VisualStudio z debuggerami, kolorowaniem i sprawdzaniem składni, kontrolą typów etc. Dla LISP'a pod ZwCAD'a pozostaje ci jakiś zaawansowany notatnik typu notepad++ bez debuggera. Jest jeszcze VBA ale to osobna sprawa i nie o to pytałeś więc pomijam.

Opublikowano

To wszystko zależy z czym wiążesz przyszłość. Jeżeli masz ambicje być programistą i chcesz pisać aplikacje (nieważne czy pod CAD czy więcej), oczywiście idź w .NET + C#. Przy okazji możesz "dotknąć" też AutoLISP-a (czy VL), nie zaszkodzi, a może pomóc (inne spojrzenie).
Jeśli zaś, będąc inżynierem (mechanikiem/elektrykiem/budowlańcem/etc.), i pracując w programach autocadopodobnych (czy w nim samym) chcesz tylko, (dużo dużo) więcej z niego "wycisnąć" (do tego małym kosztem) ucz się AutoLISP-a. Poszerzy twoje horyzonty dotyczące budowy i struktury rysunku (modelu), samej aplikacji. Taka wiedza może naprawdę poważnie zwiększyć codzienną wydajność, uprościć i ułatwić pracę, zmniejszyć ilość błędów, zautomatyzować wiele czynności. O swego rodzaju "frajdzie" nie wspomnę :)

Opublikowano