Cała aktywność
Kanał aktualizowany automatycznie
- Ostatni tydzień
-
Dołączył do społeczności: NightingalePDFUnisK
-
Dołączył do społeczności: krychu07
-
MateuszJ zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Poszukujemy plików GML do testów (ZWGeo)
-
Dołączył do społeczności: Tomasz W
-
Cześć, pracujemy nad rozwojem obsługi plików GML w ZWGeo i szukamy różnych przykładów danych, które moglibyśmy wykorzystać do testów. Chcemy sprawdzić działanie narzędzia na możliwie szerokiej bazie, dlatego każdy przypadek będzie pomocny. Interesują nas w szczególności: pliki z różnych źródeł: starostwa, biura projektowe, geodeci, różne wersje i schematy GML, pochodzące z różnych programów także przykłady nietypowe i „problematyczne”. Materiały będą używane wyłącznie do testów. Jeśli dane zawierają informacje wrażliwe, wystarczy przesłać ich fragment lub wersję po anonimizacji. Pliki można wrzucać w wątku lub przesłać poprzez wiadomość prywatną – jak wygodniej. Z góry dziękujemy za wszystkie materiały. Każdy plik pozwoli nam ulepszyć działanie i zwiększyć zgodność obsługi GML w ZWGeo. Mała próbka jak wygląda to na naszym przykładzie: Jeśli jesteś zainteresowany testami tej funkcji jeszcze przed jej premierą - również zachęcamy do kontaktu. Poniżej 👇chętnie przyjmiemy też uwagi, sugestie rozwoju narzędzia itp.
-
Dołączył do społeczności: link2Hab
-
ZWCAD 2026 SP1.1 - znikający krzyż nitkowy
dmatusz3 odpowiedział(a) na Chris temat w ZWCAD Standard i Professional
Dzień dobry, mamy obiecane, że poprawka będzie uwzględniona w kolejnym SP (1.2). Nie znamy jeszcze dokładnego terminu wydania, ale myślę, że powinien nastąpić niebawem. -
ZWCAD 2026 SP1.1 - znikający krzyż nitkowy
Chris odpowiedział(a) na Chris temat w ZWCAD Standard i Professional
Dzień dobry, czy wiadomo coś więcej o zgłoszonym problemie? Czy planowane jest wydanie nowego Service Packa i czy ewentualnie będzie zawierał poprawkę zgłoszonego problemu? -
004. Automatyczne generowanie siatki osi obiektu
szores skomentował(a) awarch wpis na blogu w Jak rozpocząć pracę w ZWCAD Architecture
Było na ten temat na https://lodzki.info/ Polecam poczytać. -
Witam To za dużo jak dla mnie , Cype 3d + Cypecad nad którym się zastanawiam - to porównywalny koszt . Do końca tygodnia wstrzymam się z zakupem oprogramowania .Jeżeli nie uda się Panu sprzedać za tyle ile Pan chce to mogę odkupić program za 5 000 zł Netto. Pozdrawiam Tomek
-
Witam. 9000zł netto.
-
Witam Proszę w takim razie o info za ile jest Pan w stanie sprzedać mi ten program infra.wroclaw@gmail.com Pozdrawiam Tomek
- Wcześniejsza
-
witam Jeżeli aktualne proszę o ofertę
-
Temat aktualny. Program w pełnej wersji. Wymiarowanie drewna, stali, żelbetu. Rama3D, Tarcze, moduł grunt.
-
Witam Czy temat jest aktualny ? i co zawiera program ? Pozdrawiam Tomek
-
Zakładka Odniesienie w ZW3D – fundamenty precyzyjnego modelowania 3D
tomasztalik opublikował(a) temat w ZW3D i CADbro
Zakładka Odniesienie w programie ZW3D stanowi jeden z kluczowych elementów efektywnego modelowania parametrycznego. Dostępna jest we wstążkach Operacje, Swobodne formowanie oraz Szkic 3D i udostępnia narzędzia do definiowania geometrii pomocniczej — płaszczyzn, osi oraz lokalnych układów współrzędnych. Te pozornie proste elementy konstrukcyjne są fundamentem stabilnego i przewidywalnego projektowania 3D, umożliwiając precyzyjne pozycjonowanie szkiców, operacji i komponentów niezależnie od złożoności modelu. W modelowaniu parametrycznym geometria odniesienia pełni rolę „szkieletu" projektu — definiuje ona kluczowe relacje przestrzenne, które zachowują spójność nawet podczas wprowadzania zmian wymiarowych czy konstrukcyjnych. Właściwe wykorzystanie tych narzędzi pozwala skrócić czas edycji modeli, zminimalizować błędy i ułatwić współpracę między członkami zespołu projektowego. Oś odniesienia Polecenie Oś odniesienia służy do definiowania dodatkowej geometrii liniowej w przestrzeni 3D. Oś bazowa określa konkretny kierunek i punkt początkowy, co czyni ją idealnym narzędziem do tworzenia płaszczyzn roboczych, definiowania osi obrotu czy pozycjonowania szyków kołowych. Można ją utworzyć na wiele sposobów — przez wskazanie dwóch punktów, przecięcie dwóch płaszczyzn, wzdłuż krawędzi cylindrycznej czy prostopadle do ściany. W praktyce osie odniesienia są nieocenione podczas projektowania elementów obrotowych, definiowania kierunku wyciągnięcia lub jako bazowe odniesienie dla operacji lustrzanych. Każda oś tworzy niezależną geometrię widoczną w drzewie historii operacji, którą można edytować, kopiować lub wykorzystać w szyki. Płaszczyzna Polecenie Płaszczyzna umożliwia wstawienie dodatkowych płaszczyzn roboczych niezbędnych do szkicowania lub jako bazy dla kolejnych operacji modelowania. Płaszczyzny te mogą być tworzone względem istniejącej geometrii, układu współrzędnych, domyślnych płaszczyzn XY/YZ/ZX czy poprzez wskazanie trzech punktów definiujących położenie w przestrzeni. Kluczowe metody tworzenia płaszczyzn obejmują: odsunięcie od istniejącej płaszczyzny lub ściany, przejście przez punkty lub krawędzie, styczność do powierzchni krzywoliniowych oraz orientację pod zadanym kątem. W porównaniu do innych systemów CAD ZW3D oferuje analogiczne możliwości tworzenia Reference Plane czy Work Plane. Płaszczyzny układu (Datum CSYS) Funkcja Płaszczyzny układu pozwala na wstawienie kompletnego układu odniesienia współrzędnych (Datum CSYS), składającego się z punktu początkowego, trzech osi X, Y, Z oraz trzech płaszczyzn XY, YZ i ZX. Ten element może służyć jako niezależna jednostka konstrukcyjna, wyznaczając lokalną bazę dla złożonych operacji lub podzespołów. Metody definiowania układu obejmują: wybór trzech elementów geometrycznych, wskazanie trzech przecinających się płaszczyzn, określenie punktu początkowego z dwoma wektorami kierunkowymi, a także dynamiczne pozycjonowanie w przestrzeni. Układy odniesienia są szczególnie przydatne w zespołach, gdzie komponenty wymagają niezależnych systemów referencyjnych. Rozciągnij płaszczyznę odniesienia Polecenie Rozciągnij płaszczyznę odniesienia służy do interaktywnej modyfikacji rozmiaru prostokątnej płaszczyzny roboczej. Użytkownik może chwycić jeden z uchwytów płaszczyzny i przeciągnąć go w wybranym kierunku, dostosowując jej wizualny rozmiar do potrzeb projektu. Warto podkreślić, że płaszczyzny odniesienia z definicji są nieskończone matematycznie — ich wizualna reprezentacja służy jedynie wygodzie użytkownika podczas pracy z modelem. Funkcja ta jest szczególnie użyteczna, gdy płaszczyzna ma być widoczna jako element pomocniczy w kontekście konkretnej geometrii. Lokalny układ współrzędnych Komenda Lokalny układ (Insert Local Coordinate Frame) pozwala na zdefiniowanie i aktywację lokalnego układu współrzędnych w części lub zespole. Układ ten zmienia położenie i orientację systemu odniesienia względem globalnego układu, co jest niezbędne przy pracy z geometrią usytuowaną pod kątami nieortogonalnymi. Podstawowe metody definiowania obejmują tryb „Choose a datum", gdzie wskazuje się istniejącą płaszczyznę jako bazę XY, oraz tryb „Dynamically Create" wymagający określenia punktu początku i kierunku przynajmniej jednej osi. Każdy utworzony lokalny układ jest zapisywany w historii jako operacja typu „LocalCoord", co umożliwia późniejszą edycję lub wielokrotne wykorzystanie. Znaczenie geometrii odniesienia w modelowaniu parametrycznym Prawidłowe wykorzystanie elementów zakładki Odniesienie jest kluczowe dla zachowania design intent — intencji projektowej, która określa nie tylko wygląd modelu, ale także jego zachowanie podczas modyfikacji. W profesjonalnym CAD zaleca się: Rozpoczynać modelowanie od głównych płaszczyzn i początku układu współrzędnych, co zmniejsza liczbę zależności rodzic-dziecko w drzewie operacji. Stosować geometrię odniesienia jako szkielet projektu, definiując kluczowe wymiary i relacje przed tworzeniem brył. Wykorzystywać płaszczyzny i osie pomocnicze zamiast bezpośredniego odniesienia do ścian modelu — zapewnia to większą stabilność przy zmianach geometrii. Te zasady, wspólne dla wszystkich parametrycznych systemów CAD i znajdują pełne zastosowanie również w ZW3D. Podsumowanie Zakładka Odniesienie w ZW3D dostarcza kompletny zestaw narzędzi do budowania solidnych fundamentów każdego projektu 3D. Osie bazowe, płaszczyzny robocze, układy współrzędnych oraz funkcje ich modyfikacji tworzą spójny ekosystem wspierający parametryczne podejście do modelowania. Właściwe wykorzystanie tych funkcji przekłada się bezpośrednio na jakość dokumentacji, łatwość wprowadzania zmian oraz przewidywalność zachowania modelu podczas aktualizacji. Niezależnie od tego, czy projektujesz prostą część, złożony zespół czy przygotowujesz model do obróbki CNC — inwestycja czasu w przemyślane zdefiniowanie geometrii odniesienia zwraca się wielokrotnie na każdym kolejnym etapie projektu. Zachęcam do eksperymentowania z poszczególnymi funkcjami i dzielenia się swoimi doświadczeniami na forum. Jeśli masz pytania dotyczące konkretnych zastosowań lub napotkałeś problemy podczas pracy z elementami odniesienia — śmiało pisz! -
Napisałem wiadomość
-
dmatusz3 zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Autocad 2020 - nie mogę przenieś warstwy do filtru grupy
-
Adam Klaczek zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Autocad 2020 - nie mogę przenieś warstwy do filtru grupy
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Autocad 2020 - nie mogę przenieś warstwy do filtru grupy
-
Autocad 2020 - nie mogę przenieś warstwy do filtru grupy
tomasztalik odpowiedział(a) na lewica2 temat w Hyde Park
Projektowanie elementów tłoczonych i wtryskiwanych, elektrody, dostępne są w wersji ZW3D Professional. Symulacja ruchu i wykrywanie kolizji dostępne są w wersji ZW3D Advanced. W ZW3D natywnie można tworzyć dokumentację techniczną bazując na wykonanych w 3D częściach i złożeniach. Inżynieria odwrotna dostępna jest w obydwu wersjach a także w podstawowej wersji ZW3D Standard. poniżej film z tworzenia części + dokumentacja techniczna: Modelowanie 3D od postaw https://vimeo.com/1121817587 -
Autocad 2020 - nie mogę przenieś warstwy do filtru grupy
Arnau-Vargas odpowiedział(a) na lewica2 temat w Hyde Park
Czy mógłbyś wyjaśnić, jak korzystać z tego programu do tworzenia dokumentacji technicznej i rysunków? Czy program wspiera projektowanie elementów tłoczonych i wtryskiwanych? Czy dostępne są narzędzia do symulacji ruchu i inżynierii odwrotnej? -
Podstawowa edycja w ZW3D – przegląd narzędzi z zakładki Operacje
tomasztalik opublikował(a) temat w ZW3D i CADbro
Zakładka Operacje > Podstawowa edycja w programie ZW3D stanowi fundamentalny zestaw narzędzi służących do transformacji i multiplikacji geometrii w przestrzeni trójwymiarowej. Narzędzia te pozwalają na szybkie i precyzyjne powielanie, przemieszczanie, skalowanie oraz tworzenie lustrzanych odbić elementów modelu bez konieczności ponownego ich modelowania od podstaw. Dzięki funkcjom takim jak Szyk geometrii, Szyk cechy, Lustro geometrii, Lustro cechy, Przesuń/Kopiuj, Przenieś dopasowane, Wyrównaj z światowym układem współrzędnych oraz Skala, projektant może znacząco przyspieszyć pracę przy modelach symetrycznych, powtarzalnych strukturach oraz precyzyjnym pozycjonowaniu komponentów. Każde z tych narzędzi oferuje różne metody pracy i opcje konfiguracji, dostosowane do specyficznych wymagań projektowych. Szyk geometrii Funkcja Szyk geometrii umożliwia tworzenie kopii tablicowych dowolnej kombinacji brył, ścian, krzywych, punktów, tekstów, szkiców oraz płaszczyzn odniesienia w przestrzeni 3D. W przeciwieństwie do Szyku cechy, polecenie to kopiuje geometrię bezpośrednio do lokalizacji wzorca bez wykonywania operacji logicznych, co znacząco skraca czas obliczeń. Dostępnych jest siedem różnych metod szykowania: liniowa, kołowa, wielokątna, punkt–punkt, na podstawie szyku, na krzywych oraz na powierzchni. Przed zakończeniem komendy wyświetlany jest pełny podgląd wynikowego szyku, pozwalający na korektę parametrów. Szyk cechy Polecenie Szyk cechy służy do tworzenia szyków szkiców lub dowolnej kombinacji cech modelu, z pełnym uwzględnieniem odniesień do istniejącej geometrii. Oferuje siedem metod tworzenia wzorców: liniową, kołową, wielokątną, punkt–punkt, na podstawie szyku, na krzywych oraz wypełnienie obszaru. Szczególnie przydatna jest metoda wariantowych parametrów, umożliwiająca sterowanie wymiarami poszczególnych instancji szyku. Funkcja pozwala na tworzenie zmiennych szyków, gdzie każdy element może mieć inne parametry niż oryginał, co daje dużą elastyczność przy projektowaniu złożonych struktur. Lustro geometrii Lustro geometrii to komenda służąca do tworzenia odbić lustrzanych dowolnej kombinacji brył, komponentów, krzywych, punktów, szkiców i płaszczyzn odniesienia względem wybranej płaszczyzny. Narzędzie umożliwia szybkie duplikowanie elementów modelu, oferując zarówno tworzenie niezależnych kopii, jak i kopii asocjacyjnych automatycznie aktualizujących się po modyfikacji elementów źródłowych. Dla brył dostępne są zaawansowane operacje logiczne pozwalające na łączenie, odejmowanie lub przecinanie lustrzanych elementów z istniejącą geometrią. Jest szczególnie przydatne przy modelowaniu symetrycznych korpusów, wsporników i elementów montażowych. Lustro cechy Funkcja Lustro cechy umożliwia tworzenie lustrzanych kopii istniejących cech modelu 3D – takich jak otwory, kieszenie, żebra czy wycięcia – względem wybranej płaszczyzny symetrii. Polecenie pozwala zachować powiązanie asocjatywne z pierwotnymi cechami lub utworzyć od nich niezależną geometrię, co daje elastyczność przy późniejszych zmianach projektu. Typowym zastosowaniem jest dublowanie wybranych fragmentów geometrii z jednej strony modelu na drugą. Należy pamiętać, że szkice źródłowe są automatycznie blokowane po wykonaniu operacji lustrzanej. Przesuń / Kopiuj Polecenie Przesuń/Kopiuj to wszechstronne narzędzie do interaktywnego przesuwania, kopiowania oraz obracania elementów 3D. Oferuje kilka trybów pracy: przesunięcie wektorowe między dwoma punktami, przesunięcie o określoną odległość w zadanym kierunku, obrót wokół osi oraz przesunięcie wzdłuż krzywej ścieżki. Narzędzie doskonale sprawdza się do tworzenia regularnych podziałów kątowych – np. łopatek wirnika czy rozkładu śrub wokół kołnierza – a także do rozmieszczania elementów wzdłuż skomplikowanych trajektorii z możliwością skalowania i skręcania. Przenieś dopasowane Komenda Przenieś dopasowane umożliwia przenoszenie lub kopiowanie elementów bryłowych poprzez dopasowanie jednej ramki referencyjnej do drugiej – czyli wyrównanie płaszczyzny bazowej części do wskazanej powierzchni docelowej. Jest to zaawansowane narzędzie pozycjonowania automatycznie obliczające transformację geometryczną potrzebną do wyrównania elementów. Funkcja znajduje zastosowanie przy montażu złożeń i replikacji elementów w określonych lokalizacjach – przykładowo pozwala umieścić zawór na kołnierzu poprzez dopasowanie płaszczyzn montażowych lub skopiować uchwyt z jednej strony obudowy na drugą. Wyrównaj z światowym układem współrzędnych Funkcja Wyrównaj z światowym układem współrzędnych pozwala na precyzyjne pozycjonowanie geometrii względem globalnego układu odniesienia. Komenda wykorzystuje trzy główne płaszczyzny robocze i oferuje wybór spośród 10 predefiniowanych punktów uchwytowych, dając pełną kontrolę nad pozycjonowaniem. Użytkownik może łączyć obrót z przesunięciem dla uzyskania precyzyjnej pozycji docelowej oraz pracować z zewnętrznymi układami współrzędnych (CSYS). Funkcja jest szczególnie przydatna w inżynierii odwrotnej do prawidłowego pozycjonowania skanów względem globalnego układu współrzędnych. Skala Polecenie Skala umożliwia skalowanie elementów w przestrzeni 3D, pozwalając na proporcjonalne powiększanie lub pomniejszanie brył, krzywych i innych obiektów geometrycznych. Funkcja jest przydatna przy dostosowywaniu rozmiarów importowanych modeli, tworzeniu wariantów wymiarowych części oraz pracy z modelami w różnych skalach. Skalowanie może być przeprowadzone względem wskazanego punktu bazowego z zachowaniem proporcji lub z różnymi współczynnikami dla poszczególnych osi. Podsumowanie Zakładka Podstawowa edycja w ZW3D dostarcza kompletny zestaw narzędzi niezbędnych do efektywnej manipulacji geometrią 3D. Funkcje szykowania pozwalają na szybkie tworzenie powtarzalnych struktur, narzędzia lustrzane przyspieszają modelowanie części symetrycznych, a komendy przenoszenia i skalowania zapewniają precyzyjną kontrolę nad pozycjonowaniem i wymiarami elementów. Umiejętne wykorzystanie tych poleceń znacząco skraca czas projektowania i redukuje ryzyko błędów przy tworzeniu złożonych modeli 3D. Warto pamiętać o różnicach między Szykiem geometrii a Szykiem cechy – pierwszy kopiuje geometrię bezpośrednio, drugi ponownie wykonuje cechę z uwzględnieniem odniesień – oraz o funkcji asocjacyjności w poleceniach lustrzanych, która automatycznie synchronizuje zmiany między oryginałem a kopią. -
Ustawienie domyślnej listy skal
perlon odpowiedział(a) na metiu temat w ZWCAD Standard i Professional
-
Ustawienie domyślnej listy skal
Martin_S odpowiedział(a) na metiu temat w ZWCAD Standard i Professional
jak dodać nietypową skale 1:25 do listy skal?...ooops mam scalelistedit -
Właściwość DimTxtDirection
RobS odpowiedział(a) na kojacek temat w Wsparcie programistyczne LISP i VisualLISP
Niestety nie da się tego zrobić poleceniem _CHPROP i nie ma innego sposobu. Sprawa jest zarejestrowana przez producenta do poprawek. -
Właściwość DimTxtDirection
kojacek odpowiedział(a) na kojacek temat w Wsparcie programistyczne LISP i VisualLISP
Ok. Sprawdzę jak to działa - czyli podsumowując ten stan jest zapisywany w XData (podobnie jak inne nadpisania zmiennych wymiaru), a nie jak początkowo było mówione o kodzie 53 "zwykłych" danych DXF. Jak już jesteśmy przy ZwCAD-zie... Jak przypisać właściwość Annotative do tekstu/wymiaru/kreskowania/itp. pomijając ręczną zmianę we Właściwościach? W AutoCAD polecenie _CHPROP ma opcję Annotative, jednak jak słyszę ZwCAD tego nie ma. -
Właściwość DimTxtDirection
RobS odpowiedział(a) na kojacek temat w Wsparcie programistyczne LISP i VisualLISP
Propozycja od producenta. Kod automatycznie steruje właściwością tekstu wymiaru DimTxtDirection, korzystając ze stanu przechowanego w XData. (defun c:foo() (setq en (car (entsel))) (setq xd (cdr (assoc -3 (entget en (list "ACAD"))))) (if (not xd) (command "_dimoverride" "_DimTxtDirection" "ON" "" en "") (progn (setq data (member (cons 1070 294) (cdar xd))) (if (not data) (command "_dimoverride" "_DimTxtDirection" "ON" "" en "") (progn (setq isOn (cdadr data)) (if (= isOn 1) (command "_dimoverride" "_DimTxtDirection" "OFF" "" en "") (command "_dimoverride" "_DimTxtDirection" "ON" "" en "") ) ) ) ) ) ) -
Właściwość DimTxtDirection
kojacek odpowiedział(a) na kojacek temat w Wsparcie programistyczne LISP i VisualLISP
(vla-put-DimTxtDirection Obj (Val-Invert (vla-get-DimTxtDirection Obj))) gdzie Val-Invert to funkcja która "odwraca" wartość (np 0 na 1 / false na true / nil na T itd (i odwrotnie)) -
Właściwość DimTxtDirection
RobS odpowiedział(a) na kojacek temat w Wsparcie programistyczne LISP i VisualLISP
Czy możesz wkleić fragment kodu który teraz realizuje to zadanie? -
Właściwość DimTxtDirection
kojacek odpowiedział(a) na kojacek temat w Wsparcie programistyczne LISP i VisualLISP
Ok, to znam. Jednak to nie załatwia sprawy. Potrzeba jest nieco inna: najpierw odczytać, a potem zmienić (lub nie). Stąd było pytanie o stan właściwości DimTxtDirection. -
Właściwość DimTxtDirection
RobS odpowiedział(a) na kojacek temat w Wsparcie programistyczne LISP i VisualLISP
Żeby ustawić DimTxtDirection użyj wyrażenia: (command "_dimoverride" "_DimTxtDirection" "ON" "" (car (entsel)) "") -
Wyjątkowa promocja nakładki SPCAD na Black Week -25%. Od dziś, do 30.11.2025 r. można zakupić nakładkę SPCAD w wyjątkowym rabatem. Zapraszamy: SPCAD - kup teraz