Co warto udoskonalić w ZWCAD Architecture


Martin_S

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, na forum ZWSOFT poruszyłem kwestie ścian i graficznej interpretacji w 2D i 3D
http://www.zwsoft.com/zwcad_forum/viewthread.php?tid=2972&pid=21771&page=6&extra=#pid21771

 

18-04-2015

docelowo proponowałbym w 1 etapie tak w 2D

15041721210136276648e8dc61.jpg

 

 

natomiast w 3D (zwracam uwagę na połączenie węzłów, gdzie piorytetem jest w trybie 3D

1. ściana żelbetowa 2. ściana kamienna 3. ściana murowana 4. kurtyna szklana

1504172121579f500747975fb6.jpg

 

ma to potem ergonomicznie, pozytywne konsekwencje podczas wykonywania renderów (choć rendery nie są piorytetem w narzędziu Ściana/WALL)

1504172123d348fd635c28867d.jpg

 

To dopiero 1 etap by stało się narzędziem BIM do ścian zachowując parametryczność AEC w formacie DWG, mam na to pomysł już....ale to za

wcześnie, tę kwestię trzeba by omówić bezpośrednio z programistami ZWSOFT. Podobno po konferencji ZWSOFT GPC 2015 jest wytyczona "mapa drogowa" rozwoju produktów ZWSOFT, ale nic mi o niej nie wiadomo.

 

 

 

Zobaczymy co z tego wyniknie, bo obecny stan rzeczy w 2015 jest dla mnie nie spójny, tak jak to było dość w miarę logicznie w 2014SP2 :)

 

P.S. Trzeba np. większego wysiłku podczas modelowania 3D niż było to wcześniej, dla mnie to krok wstecz. Ale tez rodzi się pytanie, Nikt tego nie zauważył, Wszystkim to pasuje?

 

18-04-2015

Węzły i warstwy "na piechotę" ręcznie samemu dodajemy i poprawiamy.

post-140-0-40149000-1429394300_thumb.jpg

post-140-0-37954300-1429394318_thumb.jpg

post-140-0-25801500-1429394333_thumb.jpg

post-140-0-11187000-1429394348_thumb.jpg

 

metoda aktualna standardowa

post-140-0-71553100-1429394376_thumb.jpg

 

nowa metoda po korekcie węzłów 3d (tak bym wolał by to było z automatu jak w HELP-ie jest)

post-140-0-47899600-1429394410_thumb.jpg

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykład dla raczej zaawansowanych użytkowników.

 

Trzy sposoby/systemy przedstawienia termoizolacji dla ściany

np. dwuwarstwowej w modelu wyeksportowanym z trybu parametrycznego AEC do 2D.

 

#1 - standardowy, przy wykorzystaniu wybranego wypełnienia/hatcha

 

#2 - z wykorzystaniem narzędzia WZÓR LINII/PATTERN LINE (wzorowane na linii BATTING) (niewrażliwa/idiotoodporna na zmiany skali globalnej linii)

 

#3 - klasycznie, wykorzystano typ rodzaju linii BATTING (niestety wrażliwa na zmiany skali globalnej linii)

 

Termoizolacje liniowe z #2 i #3 podlegają operacjom wydłużania i skracania/ucinania linii)

 

 

#1

gallery_140_2_245537.jpg

 

#2

gallery_140_2_220148.jpg

 

#3

gallery_140_2_169663.jpg

 

p.s. Jeśli będzie jakiekolwiek zainteresowanie to deklaruję, że zrobię taką lekcję/tutorial o metodzie #1 lub #2

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sekcji "problemy techniczne" pokazałem rozwiązanie generowania ściany kurtynowej w wersji 2015 wykorzystując starszą wersję 2014SP2

 

http://forum.cad.info.pl/topic/1353-ściana-kurtynowa-jej-brak-w-wersji-2015-i-rozwiązanie/?p=8223

 

oraz tu http://www.zwsoft.com/zwcad_forum/viewthread.php?tid=2972&page=6&extra=#pid21774

 

 

Po rozwiązaniu w/w problemu, do takiej ściany kurtynowej można wstawiać np. drzwi, bo jest traktowana jak typowa ściana.

 

post-140-0-54817400-1429464677_thumb.jpg

 

post-140-0-24483500-1429464678_thumb.jpg

 

post-140-0-04424000-1429464679_thumb.jpg

 

post-140-0-32090900-1429466827_thumb.jpg

 

przyklad #2

post-140-0-48650700-1429481103_thumb.jpg

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Następnym kluczowym zagadnieniem po STOLARCE i SCHODACH, do ulepszenia będą: ŚCIANY i STROPY wielowarstwowe. Z wyraźnym wskazaniem głównego materiału konstrukcyjnego dla danej ściany lub stropu, z dodatkową aktywacją danych tekstowych - komentarz np. Brick/Mur "Sciana z bloczków SILKA N25 kl. 15MPa, na zaprawie M10" lub "Strop żelbetowy: beton C25/30, stal AIIIN kl. C", po obliczeniach można dopisać ""Strop żelbetowy: beton C25/30, stal AIIIN kl. C dołem siatka #10-150x150, podpory liniowe #10-150", warstwy okładzin/CLADDING LAYERS: rozbite w strefie okładzin na odrębne skladniki  np. "gres/parkiet 20mm, wylewka 50mm, folia PE, styropian 50mm" także z opcją komentarza w trybie rozszerzonym/extended, a po co? To pierwszy "mały krok" do BIM i pełnej informacji o warstwowosci ściany, stropu potrzebny potem do eksportu modelu w standardzie otwartym IFC.

 

W/w warstwowość ściany ułatwi filtrowanie i eksport modelu do formy czysto konstrukcyjnej (bez wylewek, izolacji termicznej itp.) same tarcze lub płyty lub belki jako pręty,służące dalej jako podkład DXF do programu obliczeniowego np. typu ROBOT lub AxisVM etc.

 

Bardzo przydatne były by uwagi innych użytkowników, ja mam już skonkretyzowaną wizję tych narzędzi, ale potrzebuje czasu na to.

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.S. komentarz z obserwacji AEC CAD.

Obserwuję i testuję konkurencyjne programy architektoniczne, ale konkurencyjne cenowo do ARCHICADA i REVITA.

ZWCAD ARCHITECTURE z  Artisanem za parę lat, szacuję ok. 2-5lat będzie wstanie osiągnąć poziom programu brytyjskiego AEC CAD. Na bazie obecnej wersji, też jestem wstanie to co poniżej osiagnąć (za wyjątkiem architektury wnętrz, bo brak narzędzi do oswietleń), ale wymaga to bardzo dużo wysiłku i czasu, a mi zależy by ten wysiłek ograniczyć do minimum. W tym roku pojawi się ulepszone zaprogramowanie stolarki, następnym krokiem chciałbym żeby to były schody, potem stropy wielowarstwowe .... i tak sukcesywnie osiągniemy poziom dużo droższych programów. :D Ale wymaga to zintensyfikowania prac rozwojowych ZWSOFT, bo konkurencja też się ulepsza.

 

brytyjski AEC CAD

architektura

post-140-0-45480600-1429692621_thumb.jpg

 

wnętrza

post-140-0-62936200-1429692983_thumb.jpg

 

23-04-2015: w/w rendery oparte są na silniku renderującym od Lightworks, takim samym jak w Artisan,

nie ma jedynie jeszcze wsparcia bloków świateł do pomieszczeń zamkniętych, jest w opracowaniu (Artisana przejął obecnie od 10-2014 Pictorex od Lightworks)

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SCHODY ZABIEGOWE

 

Za pomocą poleceń PŁYTA, SCHODY O SPECJALNYM KSZTAŁCIE i SCHODÓW JEDNOBIEGOWYCH udaje się obejść brak takich schodów.

 

Przyczym w trybie 2D wyglada to poprawnie, natomiast końcówki schodów zabiegowych po wykonaniu polecenia "SCHODY O SPECJALNYM KSZTAŁCIE" generują buga geometrycznego w trybie 3D, to raczej powinno sie licować i kończyć z płaszczyzną doczołową a tak nie jest. Uzupełniono schody o stopnie i podstopnice oraz balustradę dwustronną. Jedna przyścienna, druga z panelami szklanymi, pochwyt drewniany, słupki ze stali nierdzewnej. Do tworzenia balustrady wykorzystałem polilinie 3D którą poprowadziłem po tzw. PITCH LINE.

 

Konstrukcja schodów płytowa, żelbetowa. Takie są założenia tego tutoriala. Etapy i widoki wg zdjęć:

 

Chcę uzyskać zbliżony efekt jak np.

post-140-0-94324100-1429983018_thumb.jpg

post-140-0-95278400-1429978002_thumb.jpg

post-140-0-68952000-1429978002.jpg

 

ale z balustradą szklaną.

 

ETAPY:

 

Widok 2D modelu

post-140-0-41577000-1429978137_thumb.jpg

 

1 stopień to płyta wys. 175mm

post-140-0-92281500-1429978111_thumb.jpg

 

schody zabiegowe z 2 części z polecenia ""SCHODY O SPECJALNYM KSZTAŁCIE"

post-140-0-00598000-1429978232_thumb.jpg

post-140-0-39163200-1429978240_thumb.jpg

 

Niestety w trybie 3D widać bugi, rekomendowałbym by to usunąć

post-140-0-79072100-1429978293_thumb.jpg

post-140-0-81342300-1429978307_thumb.jpg

post-140-0-29116800-1429978325_thumb.jpg

 

Na wymodelowanych schodach tworzymy stopnie i podstopnice z obiektów PŁYTA/SLAB

(płyty tak są modelowane że powierzchnie bazowe przylegają do konstrukcji schodów)

- tu postulowałbym do ZWSOFT o generowanie stopni i podstopnic (TREADS & RISERS) w następnym patchu

post-140-0-99062400-1429978356_thumb.jpg

 

Następnie modelowanie balustrad za wykorzystaniem polilinii 3D

post-140-0-27338700-1429978603_thumb.jpg

 

Efekt finalny 3D DWG

STAN PRZED

post-140-0-17210400-1429978713_thumb.jpg

 

STAN PO

post-140-0-29423900-1429978639_thumb.jpg

 

I po renderowaniu w ARTISAN

post-140-0-55349500-1429978750_thumb.jpg

post-140-0-48691300-1429978751_thumb.jpg

post-140-0-19228700-1429978752_thumb.jpg

post-140-0-42966100-1429978753_thumb.jpg

 

P.S. Liczę, że w następnym patchu po STOLARCE ulepszeniu ulegną narzędzia do SCHODÓW tj.

- różne typy konstrukcji

- wprowadzenie możliwości generowania stopni i podstopnic jako opcja extended - rozszerzona

- wprowadzenie i ułatwienie modelowania w 3D różnych typów balustrad

- wprowadzenie nadawania w 3D grubości płyty po normalnej do płaszczyzny biegu, obecnie nie możliwe.

- opis schodów w trybie 2D typu GÓRA i DÓŁ ze strzałkami zostawiamy ale dodać nalezy sposób opisu europejski tj. strzałka od dołu do góry z kółeczkiem

na poczatku.

(3 części materiałów ma UI SZANSA i liczę na przejrzenie tych materiałów i wysłanie do Działu Rozwoju ZWSOFT :) )

 

 

tu jest spakowany plik DWG z katalogiem ARTISAN

WINDER_STAIRCASE.zip

 

Nie jest problemem także "wyrzeźbienie" takich końcówek poręczy balustrad (poprzez wykorzystanie wyciągania po ścieżce)

post-140-0-11985000-1429987800_thumb.jpg

pochwyt.dwg

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ominięcie "buga" automatycznego generowania balustrady w trybie 3D (Linia odniesienia prowadzona po stopniach - "Pitch Line" jest nieprawidłowo interpretowana), za pomocą polecenia "DODAJ PORĘCZ"/ADD HANDRAIL udaje się to zrobić.

 

Chcę uzyskać zblizony efekt jak na zdjeciach

tj. system balustradowy ze stali nierdzewnej z profili 42,4mm

post-140-0-10393500-1430047722_thumb.jpg

post-140-0-21307700-1430047742_thumb.jpg

post-140-0-65824500-1430049434_thumb.jpg

 

Widok z DWG

panel szklany

post-140-0-64048200-1430047790_thumb.jpg

post-140-0-07792100-1430047791_thumb.jpg

 

wypełnienie poziome

post-140-0-91495600-1430047789_thumb.jpg

post-140-0-27366000-1430047791_thumb.jpg

 

Efekt końcowy 2 rozwiązań (Rendering obiektów parametrycznych AEC w Artisan, obiektów nie konwertowałem do solidów)

 

z panelami szklanymi

post-140-0-97187400-1430047920_thumb.jpg

 

post-140-0-25056500-1430047920_thumb.jpg

post-140-0-35753100-1430047919_thumb.jpg

 

z wypełnieniem poziomym, prętowym

post-140-0-55113200-1430047981_thumb.jpg

 

post-140-0-07209500-1430047990_thumb.jpg

post-140-0-28098300-1430047991_thumb.jpg

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SCHODY O SPECJALNYM KSZTAŁCIE / SPECIAL-SHAPED STAIR - ulepszenie narzędzia poprzez likwidację wystającego spiczastego przedłużenia za ostatnim stopniem, jak dla mnie to jest to "bug" do likwidacji, bo "psuje" modelowanie w 3D w trybie parametrycznym AEC, co udowodniłem podczas modelowania schodów zabiegowych.

 

post-140-0-04045800-1430085748_thumb.jpg

post-140-0-62475900-1430085769_thumb.jpg

post-140-0-27686600-1430085770_thumb.jpg

 

post-140-0-47226000-1430085788_thumb.jpg

 

po korekcie jest juz ok

 

post-140-0-69136200-1430085826_thumb.jpg

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SCHODY SPIRALNE - błędy/niedoróbki programistyczne wynikające ze zbyt uproszczonym modelowaniem schodów spiralnych tak rażą, że wymagają z mojej strony obchodzenia tych defektów np. wykorzystując lisp spirala 3D oraz polecenie LOFT.

 

Dodatkowo zainspirował mnie dzisiejszy film z programu brytyjskiego AEC o schodach spiralnych https://twitter.com/cadline_network/status/592660197497245699

 

 

 

To co mnie razi, co ma kolosalny wpływ na złą jakość renderingu :

post-140-0-07486500-1430169024_thumb.jpg

post-140-0-93028100-1430169024_thumb.jpg

 

Propozycja drobnych korekt:

1. Wyrównanie modelu 3D do powierzchni podstopnicy(RISER) ostatniego stopnia

2. Większa płynna gładkość powierzchni dolnej płyty (wykorzystać np. LOFT)

3. Wprowadzenie jako opcji rozszerzonej - stopnie i podstopnice (TREADS & RISERS)

 

post-140-0-80671000-1430169025_thumb.jpg

 

 

Tak wygląda moja interpretacja nowej ulepszonej wersji SCHODÓW SPIRALNYCH (wykorzystano głównie lisp 3DSPIRAL i komendę LOFT)

post-140-0-25697500-1430169572_thumb.jpg

 

Rendering

post-140-0-53985200-1430169670_thumb.jpg

post-140-0-71430100-1430169671_thumb.jpg

post-140-0-93536000-1430169672_thumb.jpg

 

p.s. Czyli niskobudżetowym programem CAD można wykonać podobne schody :)

Po wprowadzeniu stopni i podstopnic będzie już łatwiej modelować np. ażurowe schody, stopnie z belkami policzkowymi jak na filmie,

a konstrukcje podstopnic i płyty biegu się wówczas zdeaktywizuje. W obecnej wersji mozna to zrobić, ale wymaga to sporego wysiłku i czasu.

 

korekta modelu 2015-04-28

model DWG (własna interpretacja spiralnych schodów):SPIRAL_STAIRS.dwg

Edytowane przez dmatusz3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praktyczne wykorzystanie ZWCAD ARCHITECTURE + ARTISAN, i realna realizacja budynku

w Lubinie, dzielnica MAŁOMICE (51.4114993N 16.2226385E)

post-140-0-31666600-1430906771_thumb.jpg

 

post-140-0-55707900-1430906882_thumb.jpg

 

maj 2014

post-140-0-93063600-1430907346_thumb.jpg

 

 

kwiecień 2015

post-140-0-78984000-1430907386_thumb.jpg

 

p.s. Budowa jeszcze trwa :D

 

 

a poczatki były takie

koncepcja ze Sketchupa

131029204940ae79b8b5bdb69b.jpg.thumb.jpg

 

przeniesienie rozwiązania do ZWCAD ARCHITECTURE (listopad 2013r.)

13102206347f8f09fb9b90bfb4.jpg.thumb.jpg

1311062248b15d9e5131651773.jpg.thumb.jpg

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba pierwszy oficjalnie zgłoszony projekt bazujący na chińskim ZWCAD ARCHITECTURE i brytyjskim ARTISAN i polskim E-CAD,  prawie ukończona realizacja :) (architektura i konstrukcja, pozostałe branże: instalacyjna i elektryczna używa inny soft)

http://www.zwsoft.com/zwcad_forum/viewthread.php?tid=2972&page=6&extra=#pid21862

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nietypowe wyzwanie, użytkownik cheapt6737 pyta o możliwość wykonania baterii zlewu za pomocą poligonów ..hmm ...

raczej wolę zrobić to poleceniami LOFT i SWEEP

link tu: http://www.zwsoft.com/zwcad_forum/viewthread.php?tid=2972&page=7&extra=#pid21884

 

oryginał:

1505090755dc5e5f11a62ed3ef.jpg

 

model z ZWCAD ARCHITECTURE + rendering z Artisana

15050907577c42dc067a68d767.jpg.thumb.jpg

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie że pojawiają sie pytania. To w/w zagadnienie zrobiłbym przy użyciu wyciągania po ścieżce, ściezki bym kopiował. Przy zalożeniu sidingu o wymiarach 150x6mm kopiowałbym te scieżki z sidingiem co 150mm. O to moja propozycja rozwiązania:

 

Model 3D

 

150520170220f5e9d225f31549.jpg

 

 

Specjalnie wyróżniam 2 warstwy ścieżek by tam gdzie było np. okno wyglądało to w trybie planu 2D poprawnie.

1505201702e12449b128a13c59.jpg

 

Tu widok boczny 3D z cieniowaniem Gouarada ściany

15052017025c4de8695fc2551f.jpg

 

 

A tu fotorealistyczny efekt końcowy z nakładki ARTISAN do renderowania.

1505201704125d13e0554cd12f.jpg

 

 

Plik testowy DWG

SIDING_ver001-.dwg

 

Drugi sposób jest o wiele prostszy , to stworzenie w archiwum własnej tekstury sidingu:

post-140-0-55441900-1432118287_thumb.jpg

post-140-0-29616400-1432118288_thumb.jpg

 

p.s. obecnie jeszcze nie naprawiłem u siebie Windows7 wiec nie jestem wstanie tego na razie pokazać.jak utworzyć teksturę sidingu do archiwum Artisana.

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20-05-2015

Komentarz dodatkowy:

 

ścieżka reaguje na ucinanie (TRIM) jak typowa Polilinia, przyczym po zaznaczeniu krawedzi tnących , sciezke miedzy tnacymi trzeba "nadeptywać" jedna po drugiej, tyle ile było w pionie kopiowanych, zaznaczenie nie skutkuje. nadeptywanie skutkuje ucinaniem ściezki.

 

obrazek

post-140-0-41020900-1432134284_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisze Martin_S ścieżkę powierzchni można uciąć wykorzystując polecenie Utnij (Trim). Należy zaznaczyć na linie tnące i wybrać obiekty do ucięcia. Ważne jest, aby obiekty do ucięcia zaznaczać pojedynczo.

 

post-469-0-28974700-1432189299_thumb.png

Zamieszczam film instruktażowy:

 

ucinanie_sciezki_powierzchni.exe

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie