Rysowanie w SMath.


dmatusz3

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

dzisiaj chciałem pokazać jak można narysować w SMath rysunek podobny do takiego jak poniżej.

rysowanie_smath.png

 

Krok 1

Zdefiniujemy nową macierz i nazwiemy ją trojkąt. Będzie to macierz o wymiarach 4x2 i będzie zawierała współrzędne wierzchołków trójkąta.

Następnie tworzymy zwykły wykres i pod wykresem wpisujemy trojkat. Poniżej efekt działania funkcji.

trojkat_narysowany_smath.png

 

Krok 2

Teraz spróbujmy zdefiniować w ponowny sposób kwadrat. Potrzebujemy zatem macierzy 5x2.

kwadrat_narysowany_smath.png

 

Krok 3

Połączymy teraz trójkąt i kwadrat tak, aby pojawiały się na wspólnym wykresie.

Utworzymy nową zmienną i nazwie plot

smath_plot.png

i zmieniamy podpis pod wykresem na plot

opcje_wykresu.png

 

Narysowany został trójkąt i kwadrat. Jeśli klikniemy PKM na wykresie to otworzy się menu.

Możemy w nim wyłączyć:

  • Dane wejściowe,
  • Siatkę
  • Osie.

Po wyłączeniu wykres będzie wyglądał w taki sposób jak poniżej.

rysowanie_smath.png

 

I jeszcze plik wykonany w SMath

trojkat_kwadrat.sm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz nieco utrudnimy sobie zadanie. W poprzednim przykładzie podawaliśmy wszystkie współrzędne kwadratu.

Spróbujmy narysować prostokąt używając punktu bazowego oraz szerokości i wysokości.

punkty_bazowe.png

 

Następnie utworzymy macierz, która na podstawie powyższych danych obliczy współrzędne wierzchołków.

macierz_prostokąta.png

 

Zobaczmy na wykres

wykres.png

 

Zobaczmy jak można oznaczyć wierzchołki powyższej figury. Utwórzmy macierz opisową.

macierz_opisow.png

Słowo wyjaśnienia odnośnie kolumn (według kolejności)

  1. Współrzędna X opisu.
  2. Współrzędna Y opsiu.
  3. Treść opisu.
  4. Wysokość tekstu opisu.
  5. Kolor - można wpisać jego nazwę lub kolor kodu HTML.

Tworzymy zmienną plot, do której wrzucamy wszystko co ma być narysowane.

laczenia_wykresow.png

 

Zobaczmy na wykres końcowy.

wykres_koncowy.png

 

Zmieniając dx lub dy, zmienimy wymiary prostokąta wraz z położeniem opisów.

Oto plik z wykresem. Prostokat.sm

 

3 godziny temu, Mayster napisał:

Takie rysunki mają jakieś konkretne zastosowanie czy raczej jako ciekawostka?

Na razie ciekawostka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mamy prostokąt jak poniżej.

prostokat.png

 

Poprzednio przyjęliśmy punkt bazowy w miejscu W1, obracać będziemy także wokół tego punktu.

Na początku spróbujmy wyliczyć współrzędną W4. Ponieważ znamy współrzędna W1 oraz odległość W1-W4 (na rysunku poniżej to r) to łatwo możemy wyliczyć nową współrzędną W4 po obrocie W1W4 o kąt α. Podeprzemy się nieco współrzędnymi biegunowymi, które łatwo przeliczyć na kartezjańskie.

 

współrzędne_biegunowe_kartezjańskie.png

 

Poniżej uproszczony plik w SMath, w którym możemy wprowadzić:

  • współrzędne punktu obrotu x i y,
  • kąt obrotu linii α
  • długość linii r.

prostokat_w_smath.png

 

I jeszcze sam plik linia.sm

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzupełniłem plik SMath.

Są tam co prawda trochę manualnie wykonywane obliczenia, niemniej, myślę, że dobre do obserwacji.

Jeśli mamy linię pionową, to należy dodać 90° do kąta alfa α.

Jeśli linia jest pod kątem to musimy obliczyć kąt pomiędzy liniami (arcctg) oraz odległość punktu od środka obrotu do punkt po obrocie (twierdzenie Pitagorasa).

Wygląda to w taki sposób.

obliczenia_obroconego_prostokata.png

 

Oto plik SMath obrocony-prostokat_2.sm

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie