-
Postów
55 -
Dołączył
-
Ostatnia wizyta
-
Wygrane w rankingu
8
Ostatnia wygrana tomasztalik w dniu 29 Lipca
Użytkownicy przyznają tomasztalik punkty reputacji!
Ostatnie wizyty
Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.
Osiągnięcia tomasztalik

Początkujący (1/6)
28
Reputacja
-
🔹 Praca z odniesieniami w ZW3D – krótki przewodnik po panelu „Odniesienie” Podczas modelowania 3D niezwykle ważne jest precyzyjne określenie kierunku, położenia i orientacji tworzonych elementów. Dlatego ZW3D oferuje zestaw narzędzi w panelu „Odniesienie”, który pozwala definiować pomocnicze osie, płaszczyzny oraz lokalne układy współrzędnych. Dzięki tym funkcjom można łatwo szkicować w nietypowych płaszczyznach, tworzyć geometrię względem konkretnych punktów odniesienia, a nawet przedefiniować widoki robocze pod konkretny etap projektowania. Poniżej znajdziesz krótki opis pięciu kluczowych komend, które warto znać — niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy pracujesz z bardziej złożonym modelem. 1. Oś odniesienia (Axis/Reference Axis) Tworzy wizualną oś X, Y lub Z jako punkt odniesienia konstrukcyjnego. Przydatna do wyrównywania elementów lub osadzania szkiców względem głównych osi modelu. ZW3D - Oś odniesienia 2. Płaszczyzna odniesienia (Reference Plane) Dodaje konstrukcyjną płaszczyznę pomocniczą np. do szkicowania czy wyrównywania. Może być przeciągana lub skalowana w widoku, ułatwiając precyzyjne rozmieszczenie geometrii ZW3D - Płaszczyzna 3. Płaszczyzna układu (Datum / Coordinate Plane) Tworzy zestaw trzech wzajemnie prostopadłych płaszczyzn (XY, YZ, ZX) razem z osią odniesienia jako element lokalnego układu. Pozwala zdefiniować lokalny system współrzędnych z własnymi atrybutami (widoczność, kolor, warstwy) ZW3D - Płaszczyzny układu 4. Rozciągnij płaszczyznę odniesienia (Stretch Reference Plane) Pozwala dostosować wielkość i położenie istniejącej płaszczyzny odniesienia: przeciągnij brzeg lub narożnik, aby zmienić jej długość lub położenie. ZW3D - Rozciągnij płaszczyznę odniesienia 5. Lokalny układ współrzędnych (Local Coordinate System / LCS) Wybierz dowolną płaszczyznę jako punkt odniesienia – widoki i operacje będą odnosić się do nowego układu. Opcjonalnie ustaw datummy jako osie lokalnego układu lub twórz układ dynamicznie, przeciągając i zmieniając osie w obszarze graficznym ZW3D - Lokalny układ ✏️ Dlaczego warto korzystać z tych narzędzi? Ułatwiają precyzyjne szkicowanie i modelowanie nawet w nietypowych orientacjach części. Pomagają w zarządzaniu widokami i geometrią, zwłaszcza przy modelowaniu złożonych struktur. Pozwalają tworzyć odniesienia konstrukcyjne niezależnie od głównego układu współrzędnych modelu. 🧩 Przykładowy workflow: Wybierz Oś odniesienia lub Płaszczyznę odniesienia jako konstrukcyjną bazę. Stwórz płaszczyznę układu (z osią) według potrzeb projektowych. Jeśli chcesz dostosować wielkość płaszczyzny – skorzystaj z funkcji Rozciągnij. Ustaw Lokalny układ współrzędnych, by przedefiniować widoki i operacje pod względem własnej płaszczyzny. Przełącz płaszczyznę roboczą do lokalnego układu, by szkicować na nowo zdefiniowanej geometrii.
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie: Informacje o krzywej w szkicu 3D – precyzja pod kontrolą
-
Informacje o krzywej w szkicu 3D – precyzja pod kontrolą
tomasztalik opublikował(a) temat w ZW3D i CADbro
Zakładka Informacje o krzywej w module Szkic 3D programu ZW3D to zestaw narzędzi diagnostycznych, które pomagają lepiej zrozumieć geometrię krzywej — zarówno pod kątem technicznym, jak i konstrukcyjnym. Niezależnie od tego, czy pracujesz nad modelowaniem powierzchni, ruchem narzędzia w CAM, czy analizą przebiegu krzywej — te funkcje pozwalają zobaczyć więcej, niż widać na pierwszy rzut oka. Znajdziesz tu m.in. informacje o długości krzywej, jej krzywiźnie, ciągłości czy strukturze NURBS. Każde narzędzie oferuje własny sposób „spojrzenia” na krzywą — przez liczby, wykresy, punkty kontrolne lub układy segmentów. To zestaw, który przyda się zarówno przy analizie błędów w szkicu, jak i przy dopracowywaniu detali geometrycznych na najwyższym poziomie. Poniżej znajdziesz odnośniki do poszczególnych narzędzi: ZW3D - Informacje o krzywej ZW3D - Długość ZW3D - Dane NURBS ZW3D - Sterowany wielokąt ZW3D - Wykres krzywizny ZW3D - Parametry przestrzennego podziału ZW3D - Ciągłość krzywej -
Wstążka narzędzi jest skonstruowana tak, że wszędzie tam, gdzie tworzymy nowe obiekty i elementy odnajdziemy zakładkę Podstawowa edycja. Podobnie w Szkicu 3D istnieje możliwość przekształcania i kopiowania elementów. Poniżej pełna lista operacji: ZW3D - Szyk geometrii ZW3D - Szyk cechy ZW3D - Lustro geometrii ZW3D - Lustro cechy ZW3D - Przenieś ZW3D - Kopiuj ZW3D - Skala
-
Szkicownik 3D umożliwia edytowanie krzywych, podobnie jak szkicownik 2D. Poniżej lista dostępnych komend dla zakładki Edycja krzywej: ZW3D - Zaokrąglenie ZW3D - Zaokrąglenie łańcucha ZW3D - Faza ZW3D - Łańcuch faz ZW3D - Przytnij do najbliższego ZW3D - Przytnij do ścian ZW3D - Przytnij - wydłuż ZW3D - Przytnij / Podziel w punkcie ZW3D - Przytnij / podziel krzywą ZW3D - Przytnij - wydłuż do narożnika ZW3D - Modyfikuj ZW3D - Połącz krzywe ZW3D - Konwertuj na łuki / linie ZW3D - Redukuj dane ZW3D - Wygładź krzywą ZW3D - Wstaw węzeł ZW3D - Sześcienne dopasowanie ZW3D - Dopasowanie MES
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie: Wstążka Szkic 3D i komendy modułu Krzywa
-
Polecenia służące do generowania krzywych w przestrzeni 3D w ramach Szkicu 3D zostały umieszczone w zakładce Krzywa a ich lista znajduje się poniżej: ZW3D - Splajn ZW3D - Krzywa z chmury punktów ZW3D - Trzypunktowa parabola ZW3D - Krzywa z krawędzi ZW3D - Rzutuj na ścianę ZW3D - Krzywa przecięcia ZW3D - Krzywa połączona na ścianie ZW3D - Krzywa na ścianie przez punkty ZW3D - IZO krzywe na ścianie ZW3D - Krzywa izoklina ZW3D - Zawiń na ścianie ZW3D - Krzywe podziałowe ściany ZW3D - Krzywe sylwetki ZW3D - Rzutowanie krzywej ZW3D - Wyodrębnij linie środkowe ZW3D - Krzywa połączona ZW3D - Odsunięcie ZW3D - Środkowa 3D ZW3D - Krzywa spiralna ZW3D - Spiralna helisa ZW3D - Równanie krzywej ZW3D - Krzywa przekroju ZW3D - Nazwa przekroju ZW3D - Lista krzywych ZW3D - Tekst krawędziowy
-
Zakładka wstążki Szkic 3D - Rysunek umożliwia tworzenia podstawowych kształtów w przestrzeni 3D. Do dyspozycji mamy prawie wszystkie możliwości ze szkicownika 2D. Poniżej ich lista: ZW3D - Punkt 3D ZW3D - Punkty na krzywej ZW3D - Rzut ZW3D - Linia ZW3D - Polilinia ZW3D - Łuk ZW3D - Koncentryczny łuk ZW3D - Prostokąt ZW3D - Wielokąt ZW3D - Okrąg ZW3D - Elipsa
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie: Szkic 2D - Ustawienia
-
Ostatnia zakładka wstążki Szkic 2D zawiera wiele dodatkowych funkcji i opcji pozwalających na dostosowanie programu do preferencji użytkownika jak i edycji wiązań i wymiarów. Poniżej znajdują się komendy dostępne na końcu listy: ZW3D - Preferencje ZW3D - Zmień pozycję ZW3D - Zachodzenie ZW3D - Pokaż więzy ZW3D - Status wiązań ZW3D - Konfliktowe wiązania ZW3D - Edytor wymiarów ZW3D - Modyfikuj wartość ZW3D - Edytuj słabe wymiary
-
dmatusz3 zareagował(a) na odpowiedź w temacie: Podstawowe narzędzia szkicownika 2D
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie: Podstawowe narzędzia szkicownika 2D
-
Podobnie jak w przypadku innych programów CAD, ZW3D oferuje podstawowe narzędzia przekształcania geometrii szkicu. Poniżej pełna lista skrótów do funkcji na wstążce Podstawowa edycja: ZW3D - Szyk ZW3D - Przenieś ZW3D - Kopiuj ZW3D - Obróć ZW3D - Lustro ZW3D - Skala ZW3D - Rozciągnij ZW3D - Przenieś elastycznie ZW3D - Rozstrzel
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie: Pod-szkice w rysunku 2D
-
Beata Ajewska-Burzak zareagował(a) na odpowiedź w temacie: Odniesienia i geometrie referencyjne w Szkicowniku 2D
-
Beata Ajewska-Burzak zareagował(a) na odpowiedź w temacie: Pod-szkice w rysunku 2D
-
Odniesienia i geometrie referencyjne w Szkicowniku 2D
tomasztalik opublikował(a) temat w ZW3D i CADbro
Bardzo pomocne są odniesienia, gdy opieramy pracę w szkicowniku na obiektach z przestrzeni 3D. Niezależnie czy to powierzchnie, czy bryły, możemy rzutować linie, krzywe i punkty na powierzchnię szkicu. Możemy również przecinać obiekty powierzchniami, aby uzyskać dokładne umiejscowione punkty, krzywe i linie. Do dyspozycji mamy dwie komendy: ZW3D - Odniesienie ZW3D - Odłącz odniesienie ZW3D - Obraz -
Bardzo często podczas projektowania korzystamy z powtarzalnych elementów szkicu. Zakładka Pod-szkic umożliwia szybkie definiowanie i korzystanie z tychże bloków. Poniżej lista komend: ZW3D - Utwórz blok ZW3D - Wstaw blok ZW3D - Menadżer bloku ZW3D - Dodaj element do bloku ZW3D - Gotowe szkice użytkownika ZW3D - Pod-szkic predefiniowany ZW3D - Obrysuj profil ZW3D - Kasuj obrysowanie profilu ZW3D - Odsunięcie obrysowania profilu
-
dmatusz3 zareagował(a) na odpowiedź w temacie: Szkic 2D - Wymiarowanie
-
Jednym z najważniejszych elementów szkicownika 2D jest możliwość parametrycznego wymiarowania projektowanych elementów. Z pomocą przychodzi definiowanie zmiennych, wykorzystywanie równań matematycznych czy edytowanie tekstów opisowych wymiarów. Poniżej lista dostępnych opcji: ZW3D - Szybki wymiar ZW3D - Liniowy ZW3D - Liniowe odsunięcie ZW3D - Symetria ZW3D - Kątowy ZW3D - Średnicowy / Promieniowy ZW3D - Długość łuku ZW3D - Obwód ZW3D - Menadżer równań ZW3D - Przełącz odniesienie ZW3D - Modyfikuj wartość ZW3D - Połącz ze zmienną ZW3D - Odłącz zmienną ZW3D - Modyfikuj wymiar ZW3D - Modyfikuj punkt tekstu
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie: Rysunek 2D - Szkic ZW3D - Wiązanie - lista operacji
-
Rysunek 2D - Szkic ZW3D - Wiązanie - lista operacji
tomasztalik opublikował(a) temat w ZW3D i CADbro
Tworzenie wiązań w szkicu 2D jest jednym z podstawowych elementów pracy konstruktora. Dzięki nim parametryzujemy rysunki, tworzymy zależności geometryczne. Poniżej lista funkcji we wstążce Wiązanie szkicownika ZW3D: ZW3D - Dodaj wiązanie ZW3D - Auto więzy ZW3D - Utwierdź ZW3D - Punkty pionowo ZW3D - Punkty poziomo ZW3D - Punkt środkowy pomiędzy ZW3D - Punkt do linii - krzywej ZW3D - Punkt do przecięcia ZW3D - Punkt wspólny ZW3D - Poziomo ZW3D - Pionowo ZW3D - Symetria ZW3D - Częściowa symetria ZW3D - Prostopadle ZW3D - Równolegle ZW3D - Współliniowość ZW3D - Styczność ZW3D - Równa długość ZW3D - Równy promień ZW3D - Równa krzywizna ZW3D - Punkt do środka -
Poniżej zostały przedstawione podstawowe narzędzia z pola EDYCJI KRZYWEJ w szkicowniku 2D: Zaokrąglenie Zaokrąglenie łańcucha Faza Łańcuch faz Super przycięcie Przytnij do najbliższego Przytnij / wydłuż Przytnij / podziel krzywe Przytnij / Podziel w punkcie Przytnij / wydłuż do narożnika Usuń zamknięte samoprzenikania Podziel w przecięciu Równanie Modyfikuj Połącz krzywą Konwertuj na łuki / linie Dodatkowe komendy w dostępne w rozwijanym menu: Redukuj dane Wygładź krzywą Wstaw węzeł Sześcienne dopasowanie Dopasowanie MES Dodaj obszar Usuń obszar Przenikanie regionów Zewnętrzna granica
-
Szkicownik w ZW3D podzielony jest pod względem funkcjonalności. Poniżej przedstawione są komendy z bloku KRZYWA: - ZW3D - 3 punktowa parabola - ZW3D - Splajn - ZW3D - Krzywa z chmury punktów - ZW3D - Dopasowanie krzywej - ZW3D - Krzywa połączona - ZW3D - Odsunięcie - ZW3D - Środkowa 2D
-
Szkicownik jest podstawowym narzędziem w programie ZW3D. Wstążka podzielona jest na typy działań. Poniżej przedstawione są funkcje z zakładki RYSUNEK w postaci linków do glosariusza: - ZW3D - Rysuj - ZW3D - Linia - ZW3D - Polilinia - ZW3D - Linia podwójna - ZW3D - Oś - ZW3D - Okrąg - ZW3D - Łuk - ZW3D - Segmenty łuku - ZW3D - Prostokąt - ZW3D - Wielokąt - ZW3D - Elipsa - ZW3D - Punkt - ZW3D - Punkty na krzywej - ZW3D - Tekst gotowego szkicu - ZW3D - Tekst - ZW3D - Tekst balonów - ZW3D - Rowek - ZW3D - Karb