-
Postów
58 -
Dołączył
-
Ostatnia wizyta
-
Wygrane w rankingu
11
Ostatnia wygrana tomasztalik w dniu 30 Października
Użytkownicy przyznają tomasztalik punkty reputacji!
Ostatnie wizyty
Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.
Osiągnięcia tomasztalik
Początkujący (1/6)
31
Reputacja
-
pawmal zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Zakładka EDYTUJ KSZTAŁT we wstążce OPERACJE – kompleksowy przewodnik po narzędziach modyfikacji geometrii w ZW3D
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Zakładka EDYTUJ KSZTAŁT we wstążce OPERACJE – kompleksowy przewodnik po narzędziach modyfikacji geometrii w ZW3D
-
Zakładka Edytuj kształt w programie ZW3D to zaawansowany zestaw narzędzi umożliwiających bezpośrednią modyfikację i transformację geometrii brył oraz powierzchni. Narzędzia te pozwalają inżynierom i projektantom na efektywną pracę z modelami 3D, umożliwiając zarówno drobne poprawki, jak i złożone operacje przekształceń geometrycznych. Dzięki technologii hybrydowego modelowania bryłowo-powierzchniowego, większość funkcji z tej zakładki działa płynnie zarówno na bryłach, jak i powierzchniach, co znacznie upraszcza proces projektowania. Podstawowe operacje modyfikacji geometrii Odsunięcie ściany Odsunięcie ściany umożliwia rozszerzenie lub skurczenie wybranych ścian bryły lub powłoki w części. Jest to narzędzie szczególnie przydatne przy wprowadzaniu lokalnych zmian wymiarowych bez konieczności przebudowy całego modelu. Operacja pozwala na precyzyjną kontrolę nad grubością ścianek i wymiarami poszczególnych elementów konstrukcji. Odsunięcie objętości Odsunięcie objętości to zaawansowane narzędzie służące do tworzenia równoległych powierzchni na bryłach poprzez dodanie lub odjęcie materiału. Komenda umożliwia powiększenie lub pomniejszenie woluminu bryły przy zachowaniu jej kształtu geometrycznego. Jest niezwykle przydatna w projektowaniu elementów o określonej grubości ścianki, jak również w modelowaniu plastikowych i odlewanych części, gdzie konieczne jest utrzymanie jednolitej grubości ścianek. Praktyczne zastosowanie znajduje między innymi w projektowaniu obudów elektroniki, pojemników, butelek czy innych elementów wydrukowanych w technologii 3D, gdzie kontrola grubości ścianek jest kluczowa dla wytrzymałości konstrukcji. Przed wykonaniem operacji odsunięcia zaleca się sprawdzenie modelu pod kątem błędów geometrycznych, ponieważ nieciągłości powierzchni mogą powodować niepowodzenie operacji. Skorupa Funkcja Skorupa służy do wykonania odsunięcia powierzchni bryły na zadaną odległość z możliwością usunięcia wybranych ścian z modelu. Grubość ściany może być dodatnia (odsunięcie na zewnątrz) lub ujemna (odsunięcie do wewnątrz). Operacja ta jest szczególnie użyteczna przy tworzeniu elementów wydrążonych, takich jak obudowy, pojemniki czy inne struktury o określonej grubości ścianek. Możemy również wskazać ściany do usunięcia z modelu, co pozwala na utworzenie otworów lub otwarć w projektowanym elemencie. Pogrubienie Pogrubienie umożliwia przekształcenie powierzchni w bryły poprzez nadanie grubości ścianom. Polecenie służy do tworzenia bryły poprzez przesunięcie powierzchni i utworzenie ścianek bocznych dla kształtów otwartych (nie bryłowych). ZW3D wykorzystuje kierunek normalny powierzchni do tworzenia bryły z określoną grubością i umożliwia użytkownikom tworzenie struktur o różnej grubości. To narzędzie przekształca powierzchnie bezgrubościowe w bryły poprzez określenie kierunku i wartości pogrubienia. W przeciwieństwie do operacji odsunięcia objętości, pogrubienie działa na powierzchniach otwartych, nadając im materialną formę przestrzenną. Operacje logiczne Boole'a Dodaj Dodaj umożliwia dodawanie brył do siebie za pomocą operacji logicznych. Po zakończeniu procesu baza jest zachowana, a dodane kształty mogą zostać usunięte lub pozostawione w zależności od ustawień. Przykład użycia to dodanie kilku cylindrycznych elementów do bazowej platformy, co pozwala na szybkie modyfikowanie części mechanicznej czy złożenia technicznego. Dodając elementy do modelu w ZW3D, możliwe jest nie tylko łączenie brył, ale również powierzchni z bryłami, co daje dużą elastyczność podczas projektowania. Usuń Usuń pozwala na logiczne usuwanie kształtów za pomocą brył poprzez operacje Boole'a. Jest to podstawowe narzędzie służące do tworzenia otworów, wycięć i innych elementów ujemnych w konstrukcji bryłowej. Wspólne Wspólne umożliwia wyodrębnienie części wspólnej dwóch lub więcej kształtów za pomocą operacji Boole'a. Komenda służy do utworzenia nowych kształtów poprzez wyznaczenie części wspólnej jednego lub większej liczby kształtów z kształtami bazowymi. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w projektowaniu bryłowym, gdy potrzebujemy uzyskać tylko tę część geometrii, która jest wspólna dla dwóch lub więcej przecinających się obiektów 3D. Przykłady zastosowania obejmują modelowanie wspólnych objętości bryłowych, projektowanie elementów współpracujących (np. połączeń, gniazd, tulei), inżynierię odwrotną form wtryskowych poprzez wyodrębnienie geometrii części z objętości formy oraz sprawdzanie interferencji między elementami. Podziel Podziel umożliwia podzielenie bryły za pomocą płaszczyzny lub innej bryły. Komenda służy do dzielenia brył lub otwartych kształtów w miejscach przecięcia z ścianami, innymi bryłami lub płaszczyznami odniesienia. W wyniku działania otrzymujemy dwie odrębne bryły lub kształty. W ZW3D komenda Podziel doskonale współpracuje z technologią hybrydowego modelowania bryłowo-powierzchniowego, co pozwala na pracę z modelami zawierającymi niedoskonałości – dziury, szczeliny czy nieciągłości powierzchni. Podczas projektowania form wtryskowych projektanci mogą szybko podzielić formy z dziurami i nieciągłościami powierzchni na stempel i matrycę, co znacznie przyspiesza proces projektowania. Przytnij Przytnij umożliwia ucięcie bryły za pomocą ściany, powierzchni lub profilu wycinającego. Polecenie to pozwala na precyzyjne ograniczenie geometrii do określonego obszaru lub kształtu. Narzędzia upraszczania i optymalizacji geometrii Uprość Uprość pozwala na przywrócenie geometrii ściany poprzez usunięcie faz i zaokrągleń. Jest to niezwykle przydatne narzędzie przy upraszczaniu importowanych modeli lub przygotowywaniu geometrii do dalszych modyfikacji. Usunięcie detali takich jak zaokrąglenia i fazy pozwala na łatwiejszą edycję podstawowych powierzchni modelu. Uproszczenie wsadowe Uproszczenie wsadowe oferuje trzy główne metody upraszczania geometrii: Uproszczenie zaokrąglenia (Simplify Fillet) – automatycznie identyfikuje i usuwa zaokrąglenia Uproszczenie powierzchni – redukuje złożoność powierzchni Uproszczenie modelu – kompleksowe uproszczenie całej geometrii Ta funkcja jest szczególnie przydatna przy pracy z importowanymi modelami zawierającymi zbyt wiele szczegółów, które spowalniają pracę systemu lub nie są potrzebne w danym kontekście projektowym. Zaawansowane narzędzia edycji geometrii Zamień ściany Zamień ściany umożliwia zastąpienie jednej lub więcej ścian bryły lub kształtu inną ścianą, kształtem lub płaszczyzną odniesienia. To potężne narzędzie pozwala na wymianę problematycznych lub niewłaściwych powierzchni bez konieczności przebudowy całego modelu. Jest szczególnie przydatne przy naprawie importowanych modeli lub modyfikacji skomplikowanych konstrukcji. Usuń samoprzecięcia Usuń samoprzecięcia to zaawansowane narzędzie w ZW3D służące do wykrywania i korygowania samoprzecięć oraz odwróconych obszarów na wybranych ścianach. Funkcja ta automatycznie znajduje miejsca, gdzie powierzchnia przecina sama siebie i naprawia te anomalie geometryczne, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania dalszych operacji modelowania. Nałożenie krzywych Nałożenie krzywych umożliwia wytłoczenie na powierzchni ściany zamkniętego profilu. Dzięki tej operacji możliwe jest wytłoczenie dowolnego napisu, np. logo firmy, na płaskich lub zakrzywionych ścianach. Operacja pozwala na zmianę położenia wstawianego tekstu, obrócenie go o dowolny kąt oraz wybranie głębokości wytłoczenia – „na zewnątrz ściany" lub „do wewnątrz". Funkcja ta znajduje szerokie zastosowanie w projektowaniu produktów, gdzie konieczne jest naniesienie logotypów, napisów czy oznaczeń na zakrzywionych powierzchniach obudów, butelek czy innych elementów. Stempel Stempel jest zaawansowaną komendą projektowania CAD służącą do wykonywania operacji przebijania między dwoma kształtami – bryłami lub otwartymi powierzchniami. Każdy model 3D może być użyty do formowania przy pomocy operacji stempel. Jest to szczególnie przydatne narzędzie w projektowaniu arkuszy blach, gdzie pozwala na tworzenie przetłoczeń i formowanych kształtów. Operacja stempla umożliwia przeniesienie kształtu jednej bryły na drugą, tworząc wgłębienie lub wypukłość odpowiadającą geometrii narzędzia stemplującego. Jest to kluczowa funkcja w projektowaniu form wtryskowych i narzędzi do obróbki plastycznej. Podsumowanie Zakładka Edytuj kształt w ZW3D stanowi kompleksowy zestaw narzędzi do zaawansowanej modyfikacji geometrii 3D. Dzięki technologii hybrydowego modelowania bryłowo-powierzchniowego, operacje te działają płynnie zarówno na idealnych bryłach, jak i na powierzchniach z niedoskonałościami, co znacznie przyspiesza proces projektowania i eliminuje konieczność żmudnej naprawy importowanych modeli. Narzędzia te znajdują zastosowanie w różnorodnych obszarach projektowania – od modelowania mechanicznego, przez projektowanie form wtryskowych, aż po tworzenie obudów i elementów dekoracyjnych. Umiejętne wykorzystanie funkcji z zakładki Edytuj kształt pozwala na efektywną pracę z geometrią, szybkie wprowadzanie modyfikacji i osiąganie wysokiej jakości modeli 3D gotowych do produkcji.
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Operacje inżynierskie w ZW3D – przegląd i praktyczne zastosowania
-
Operacje inżynierskie w ZW3D – przegląd i praktyczne zastosowania
tomasztalik opublikował(a) temat w ZW3D i CADbro
Zakładka Operacja inżynierska w ZW3D to zestaw narzędzi przeznaczony do wspierania projektowania części mechanicznych w sposób przemyślany względem produkcji. Zawiera komendy do dodawania geometrii, zarządzania zapasami materiału, kontrolowania kształtów i poprawności konstrukcji. Poniżej znajdziesz przegląd dostępnych funkcji z linkami do dokumentacji (oraz krótkim opisem ich zastosowań). Zaokrąglenia i fazy Zaokrąglenie – klasyczne zaokrąglanie (fillet) krawędzi modelu. Zaokrąglenie ściany – zaokrągla krawędzie na powierzchniach lub ścianach. Modyfikuj zaokrąglenie – edycja już dodanego zaokrąglenia: zmiana promienia, zakresu etc. Oznacz zaokrąglenia – wyszukiwanie i zaznaczanie zaokrągleń w modelu, przydatne do inspekcji. Faza – tworzenie faz (bevel) na wybranych krawędziach, często stosowane w projektach mechanicznych. Pochylenia Pochylenie – nakładanie kąta pochylenia względem określonej powierzchni bazowej (np. w formach wtryskowych). Sprawdź pochylenie – analiza poprawności pochylenia, przydatna w kontekstach technologicznych (np. forma, odlewanie). Otwory Otwór – szybkie tworzenie otworów, z wykorzystaniem bibliotek standardowych (np. norm). Modyfikuj otwory – zmiana parametrów (średnica, głębokość, tolerancje) już istniejących otworów. Oznacz otwory – identyfikacja otworów w modelu do celów dokumentacyjnych lub analitycznych. Rowki i żebra Rowek (Slot) – dodawanie standardowych rowków (slotów) w wybranych częściach. Rowek Lip – typ rowka stosowany w uszczelnieniach, z dodatkowymi parametrami geometrii. Rowek karabińczyka – bardziej specjalistyczny rowek używany w projektach wymagających „karabińczyka”. Żebro – dodawanie żebra (wzmocnienia) w modelu. Żebro rozgałęzione – żebro dzielone w kilku kierunkach, bardziej zaawansowane wzmocnienie. Gwinty i elementy montażowe Gwint – generowanie gwintów zgodnych z normami (wewnętrzne, zewnętrzne). Oznacz gwint – odnajdywanie i opisywanie gwintów w modelu. Występ montażowy – narzędzie do tworzenia elementów montażowych („piny”, występy) w modelu. Karabińczyk – operacja do tworzenia specjalnych geometrii typu „karabińczyk”. Linie wydzielenia Linia wydzielenia – w projektowaniu form wtryskowych wyznacza granice podziału formy. Przygotówka (Stock) Przygotówka – funkcja do tworzenia otoczki materiałowej (zapasów) wokół modelu, planowanego detalu, który zostanie poddany obróbce CAM. (zwcad.pl) Komenda umożliwia wybór rodzaju zapasu: prostopadłościan (Block) lub walec (Cylinder). ( Wejściowe dane: wybrane bryły, ściany lub bloki, opcjonalne płaszczyzny odniesienia, oś (dla zapasu cylindrycznego) Możliwe sterowanie zapasem: wymiarami X/Y/Z, promieniem, symetrycznością, przyrostem, przezroczystością i kolorem. Zapas może się aktualizować automatycznie, jeśli model zostanie zmieniony. Podsumowanie Pełny wachlarz narzędzi: od geometrii funkcjonalnych do kontrolowania zapasów materiałowych przed obróbką. Wszystkie te komendy łącznie pozwalają projektantowi nie tylko tworzyć, ale też optymalizować konstrukcje pod kątem produkcji mechanicznej. Zaokrąglenie Zaokrąglenie ściany Modyfikuj zaokrąglenie Oznacz zaokrąglenia Faza Pochylenie Sprawdź pochylenie Otwór Modyfikuj otwory Oznacz otwory Rowek Rowek Żebro Żebro rozgałęzione Gwint Oznacz gwint Występ montażowy Karabińczyk Rowek karabinczyka Przygotówka Linia wydzielenia -
Zakładka Operacje – Podstawowy kształt w ZW3D obejmuje zestaw najważniejszych narzędzi do tworzenia i modyfikowania brył 3D na bazie szkiców oraz prostych form geometrycznych. To tutaj znajdują się polecenia pozwalające szybko zbudować fundament modelu: od klasycznych brył, takich jak prostopadłościan, walec, stożek, sfera czy elipsoida, aż po bardziej zaawansowane operacje wyciągnięcia i obrotu. Dzięki nim można: konstruować podstawowe elementy bryłowe bez konieczności rysowania szkicu, tworzyć modele poprzez wyciągnięcie szkicu wzdłuż osi, ścieżki lub krzywej prowadzącej, modelować kształty metodą obrotu wokół zadanej osi, korzystać z operacji specjalnych, takich jak zmienne wyciągnięcie, wyciągnięcie spiralne, czy też bardziej złożone formy jak wyciągnięcie po profilach lub dwuścieżkowe wyciągnięcie. Ta grupa poleceń stanowi podstawę pracy w modelowaniu 3D – pozwala zarówno na szybkie tworzenie prostych modeli, jak i na budowanie skomplikowanych, dopasowanych do indywidualnych potrzeb konstrukcji. Poniżej znajdziesz pełną listę dostępnych operacji wraz z ikonami ze wstążki, opisem i odnośnikiem do szczegółowej pomocy. ZW3D - Kosmetyczny szkic ZW3D - Szkic ZW3D - Szkic3D ZW3D - Prostopadłościan ZW3D - Walec ZW3D - Stożek ZW3D - Sfera ZW3D - Elipsoida ZW3D - Wyciągnięcie ZW3D - Przez obrót ZW3D - Wyciągnięcie po ścieżce ZW3D - Zmienne wyciągnięcie ZW3D - Spiralne wyciągniecie po ścieżce ZW3D - Wyciągnięcie pręta ZW3D - Wyciągnięcie profilu pręta ZW3D - Po profilach ZW3D - Wyciągnięcie po krzywej prowadzącej ZW3D - Dwuścieżkowe wyciągnięcie
-
🔹 Praca z odniesieniami w ZW3D – krótki przewodnik po panelu „Odniesienie” Podczas modelowania 3D niezwykle ważne jest precyzyjne określenie kierunku, położenia i orientacji tworzonych elementów. Dlatego ZW3D oferuje zestaw narzędzi w panelu „Odniesienie”, który pozwala definiować pomocnicze osie, płaszczyzny oraz lokalne układy współrzędnych. Dzięki tym funkcjom można łatwo szkicować w nietypowych płaszczyznach, tworzyć geometrię względem konkretnych punktów odniesienia, a nawet przedefiniować widoki robocze pod konkretny etap projektowania. Poniżej znajdziesz krótki opis pięciu kluczowych komend, które warto znać — niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy pracujesz z bardziej złożonym modelem. 1. Oś odniesienia (Axis/Reference Axis) Tworzy wizualną oś X, Y lub Z jako punkt odniesienia konstrukcyjnego. Przydatna do wyrównywania elementów lub osadzania szkiców względem głównych osi modelu. ZW3D - Oś odniesienia 2. Płaszczyzna odniesienia (Reference Plane) Dodaje konstrukcyjną płaszczyznę pomocniczą np. do szkicowania czy wyrównywania. Może być przeciągana lub skalowana w widoku, ułatwiając precyzyjne rozmieszczenie geometrii ZW3D - Płaszczyzna 3. Płaszczyzna układu (Datum / Coordinate Plane) Tworzy zestaw trzech wzajemnie prostopadłych płaszczyzn (XY, YZ, ZX) razem z osią odniesienia jako element lokalnego układu. Pozwala zdefiniować lokalny system współrzędnych z własnymi atrybutami (widoczność, kolor, warstwy) ZW3D - Płaszczyzny układu 4. Rozciągnij płaszczyznę odniesienia (Stretch Reference Plane) Pozwala dostosować wielkość i położenie istniejącej płaszczyzny odniesienia: przeciągnij brzeg lub narożnik, aby zmienić jej długość lub położenie. ZW3D - Rozciągnij płaszczyznę odniesienia 5. Lokalny układ współrzędnych (Local Coordinate System / LCS) Wybierz dowolną płaszczyznę jako punkt odniesienia – widoki i operacje będą odnosić się do nowego układu. Opcjonalnie ustaw datummy jako osie lokalnego układu lub twórz układ dynamicznie, przeciągając i zmieniając osie w obszarze graficznym ZW3D - Lokalny układ ✏️ Dlaczego warto korzystać z tych narzędzi? Ułatwiają precyzyjne szkicowanie i modelowanie nawet w nietypowych orientacjach części. Pomagają w zarządzaniu widokami i geometrią, zwłaszcza przy modelowaniu złożonych struktur. Pozwalają tworzyć odniesienia konstrukcyjne niezależnie od głównego układu współrzędnych modelu. 🧩 Przykładowy workflow: Wybierz Oś odniesienia lub Płaszczyznę odniesienia jako konstrukcyjną bazę. Stwórz płaszczyznę układu (z osią) według potrzeb projektowych. Jeśli chcesz dostosować wielkość płaszczyzny – skorzystaj z funkcji Rozciągnij. Ustaw Lokalny układ współrzędnych, by przedefiniować widoki i operacje pod względem własnej płaszczyzny. Przełącz płaszczyznę roboczą do lokalnego układu, by szkicować na nowo zdefiniowanej geometrii.
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Informacje o krzywej w szkicu 3D – precyzja pod kontrolą
-
Informacje o krzywej w szkicu 3D – precyzja pod kontrolą
tomasztalik opublikował(a) temat w ZW3D i CADbro
Zakładka Informacje o krzywej w module Szkic 3D programu ZW3D to zestaw narzędzi diagnostycznych, które pomagają lepiej zrozumieć geometrię krzywej — zarówno pod kątem technicznym, jak i konstrukcyjnym. Niezależnie od tego, czy pracujesz nad modelowaniem powierzchni, ruchem narzędzia w CAM, czy analizą przebiegu krzywej — te funkcje pozwalają zobaczyć więcej, niż widać na pierwszy rzut oka. Znajdziesz tu m.in. informacje o długości krzywej, jej krzywiźnie, ciągłości czy strukturze NURBS. Każde narzędzie oferuje własny sposób „spojrzenia” na krzywą — przez liczby, wykresy, punkty kontrolne lub układy segmentów. To zestaw, który przyda się zarówno przy analizie błędów w szkicu, jak i przy dopracowywaniu detali geometrycznych na najwyższym poziomie. Poniżej znajdziesz odnośniki do poszczególnych narzędzi: ZW3D - Informacje o krzywej ZW3D - Długość ZW3D - Dane NURBS ZW3D - Sterowany wielokąt ZW3D - Wykres krzywizny ZW3D - Parametry przestrzennego podziału ZW3D - Ciągłość krzywej -
Wstążka narzędzi jest skonstruowana tak, że wszędzie tam, gdzie tworzymy nowe obiekty i elementy odnajdziemy zakładkę Podstawowa edycja. Podobnie w Szkicu 3D istnieje możliwość przekształcania i kopiowania elementów. Poniżej pełna lista operacji: ZW3D - Szyk geometrii ZW3D - Szyk cechy ZW3D - Lustro geometrii ZW3D - Lustro cechy ZW3D - Przenieś ZW3D - Kopiuj ZW3D - Skala
-
Szkicownik 3D umożliwia edytowanie krzywych, podobnie jak szkicownik 2D. Poniżej lista dostępnych komend dla zakładki Edycja krzywej: ZW3D - Zaokrąglenie ZW3D - Zaokrąglenie łańcucha ZW3D - Faza ZW3D - Łańcuch faz ZW3D - Przytnij do najbliższego ZW3D - Przytnij do ścian ZW3D - Przytnij - wydłuż ZW3D - Przytnij / Podziel w punkcie ZW3D - Przytnij / podziel krzywą ZW3D - Przytnij - wydłuż do narożnika ZW3D - Modyfikuj ZW3D - Połącz krzywe ZW3D - Konwertuj na łuki / linie ZW3D - Redukuj dane ZW3D - Wygładź krzywą ZW3D - Wstaw węzeł ZW3D - Sześcienne dopasowanie ZW3D - Dopasowanie MES
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Wstążka Szkic 3D i komendy modułu Krzywa
-
Polecenia służące do generowania krzywych w przestrzeni 3D w ramach Szkicu 3D zostały umieszczone w zakładce Krzywa a ich lista znajduje się poniżej: ZW3D - Splajn ZW3D - Krzywa z chmury punktów ZW3D - Trzypunktowa parabola ZW3D - Krzywa z krawędzi ZW3D - Rzutuj na ścianę ZW3D - Krzywa przecięcia ZW3D - Krzywa połączona na ścianie ZW3D - Krzywa na ścianie przez punkty ZW3D - IZO krzywe na ścianie ZW3D - Krzywa izoklina ZW3D - Zawiń na ścianie ZW3D - Krzywe podziałowe ściany ZW3D - Krzywe sylwetki ZW3D - Rzutowanie krzywej ZW3D - Wyodrębnij linie środkowe ZW3D - Krzywa połączona ZW3D - Odsunięcie ZW3D - Środkowa 3D ZW3D - Krzywa spiralna ZW3D - Spiralna helisa ZW3D - Równanie krzywej ZW3D - Krzywa przekroju ZW3D - Nazwa przekroju ZW3D - Lista krzywych ZW3D - Tekst krawędziowy
-
Zakładka wstążki Szkic 3D - Rysunek umożliwia tworzenia podstawowych kształtów w przestrzeni 3D. Do dyspozycji mamy prawie wszystkie możliwości ze szkicownika 2D. Poniżej ich lista: ZW3D - Punkt 3D ZW3D - Punkty na krzywej ZW3D - Rzut ZW3D - Linia ZW3D - Polilinia ZW3D - Łuk ZW3D - Koncentryczny łuk ZW3D - Prostokąt ZW3D - Wielokąt ZW3D - Okrąg ZW3D - Elipsa
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Szkic 2D - Ustawienia
-
Ostatnia zakładka wstążki Szkic 2D zawiera wiele dodatkowych funkcji i opcji pozwalających na dostosowanie programu do preferencji użytkownika jak i edycji wiązań i wymiarów. Poniżej znajdują się komendy dostępne na końcu listy: ZW3D - Preferencje ZW3D - Zmień pozycję ZW3D - Zachodzenie ZW3D - Pokaż więzy ZW3D - Status wiązań ZW3D - Konfliktowe wiązania ZW3D - Edytor wymiarów ZW3D - Modyfikuj wartość ZW3D - Edytuj słabe wymiary
-
dmatusz3 zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Podstawowe narzędzia szkicownika 2D
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Podstawowe narzędzia szkicownika 2D
-
Podobnie jak w przypadku innych programów CAD, ZW3D oferuje podstawowe narzędzia przekształcania geometrii szkicu. Poniżej pełna lista skrótów do funkcji na wstążce Podstawowa edycja: ZW3D - Szyk ZW3D - Przenieś ZW3D - Kopiuj ZW3D - Obróć ZW3D - Lustro ZW3D - Skala ZW3D - Rozciągnij ZW3D - Przenieś elastycznie ZW3D - Rozstrzel
-
RobS zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Pod-szkice w rysunku 2D
-
Beata Ajewska-Burzak zareagował(a) na odpowiedź w temacie:
Odniesienia i geometrie referencyjne w Szkicowniku 2D
-
Odniesienia i geometrie referencyjne w Szkicowniku 2D
tomasztalik opublikował(a) temat w ZW3D i CADbro
Bardzo pomocne są odniesienia, gdy opieramy pracę w szkicowniku na obiektach z przestrzeni 3D. Niezależnie czy to powierzchnie, czy bryły, możemy rzutować linie, krzywe i punkty na powierzchnię szkicu. Możemy również przecinać obiekty powierzchniami, aby uzyskać dokładne umiejscowione punkty, krzywe i linie. Do dyspozycji mamy dwie komendy: ZW3D - Odniesienie ZW3D - Odłącz odniesienie ZW3D - Obraz -
Bardzo często podczas projektowania korzystamy z powtarzalnych elementów szkicu. Zakładka Pod-szkic umożliwia szybkie definiowanie i korzystanie z tychże bloków. Poniżej lista komend: ZW3D - Utwórz blok ZW3D - Wstaw blok ZW3D - Menadżer bloku ZW3D - Dodaj element do bloku ZW3D - Gotowe szkice użytkownika ZW3D - Pod-szkic predefiniowany ZW3D - Obrysuj profil ZW3D - Kasuj obrysowanie profilu ZW3D - Odsunięcie obrysowania profilu
-
Jednym z najważniejszych elementów szkicownika 2D jest możliwość parametrycznego wymiarowania projektowanych elementów. Z pomocą przychodzi definiowanie zmiennych, wykorzystywanie równań matematycznych czy edytowanie tekstów opisowych wymiarów. Poniżej lista dostępnych opcji: ZW3D - Szybki wymiar ZW3D - Liniowy ZW3D - Liniowe odsunięcie ZW3D - Symetria ZW3D - Kątowy ZW3D - Średnicowy / Promieniowy ZW3D - Długość łuku ZW3D - Obwód ZW3D - Menadżer równań ZW3D - Przełącz odniesienie ZW3D - Modyfikuj wartość ZW3D - Połącz ze zmienną ZW3D - Odłącz zmienną ZW3D - Modyfikuj wymiar ZW3D - Modyfikuj punkt tekstu
-
Rysunek 2D - Szkic ZW3D - Wiązanie - lista operacji
tomasztalik opublikował(a) temat w ZW3D i CADbro
Tworzenie wiązań w szkicu 2D jest jednym z podstawowych elementów pracy konstruktora. Dzięki nim parametryzujemy rysunki, tworzymy zależności geometryczne. Poniżej lista funkcji we wstążce Wiązanie szkicownika ZW3D: ZW3D - Dodaj wiązanie ZW3D - Auto więzy ZW3D - Utwierdź ZW3D - Punkty pionowo ZW3D - Punkty poziomo ZW3D - Punkt środkowy pomiędzy ZW3D - Punkt do linii - krzywej ZW3D - Punkt do przecięcia ZW3D - Punkt wspólny ZW3D - Poziomo ZW3D - Pionowo ZW3D - Symetria ZW3D - Częściowa symetria ZW3D - Prostopadle ZW3D - Równolegle ZW3D - Współliniowość ZW3D - Styczność ZW3D - Równa długość ZW3D - Równy promień ZW3D - Równa krzywizna ZW3D - Punkt do środka