Zanim będziemy pracować w programach typu SolidWorks czy Inventor, większość z nas musi przejść jakąś drogę do zrozumienia podstaw projektowania 3D i stworzyć swój warsztat. Chodzi z jednej strony o podstawowe pojęcia, a z drugiej o stanowisko pracy w sensie hardware’u, który będzie wspierał nasze pomysły.
W moim pierwszym wpisie chciałbym przyjrzeć się trzem narzędziom, dzięki którym można „pobawić” się projektowaniem oraz zrobić pierwsze podejście do czegoś dużo bardziej zaawansowanego.
Pierwsze z tych narzędzi to TinkerCAD, strona internetowa wewnątrz której możemy uruchomić aplikację do prostych operacji konstrukcyjnych w 3D. Wszystko działa bez konieczności instalowania czegokolwiek, a najważniejsza zaleta dla osoby bez formalnego przygotowania jest seria tutoriali wideo dla początkujących. W tym środowisku można bez większego stresu potrenować modelowanie 3D na podstawowych bryłach.
Po postawieniu pierwszego kroku w TinkerCAD dużo łatwiej będzie nam zacząć działać w trochę bardziej wymagającym środowisku, np. Autodesk 123d. To rodzina aplikacji do różnych aspektów projektowania i modelowania. Duża część ich funkcjonalności jest dostępna za darmo - większość początkujących nie będzie potrzebować żadnych funkcji premium jeszcze długo po rozpoczęciu pracy w tym środowisku.
Trzecie narzędzie, które może pomóc wdrożyć się w środowisko CAD to SketchUp w wersji Free. Program wymaga ściągnięcia ze strony i zainstalowania. Po raz kolejny możemy skorzystać z serii naprawdę pomocnych przewodników wideo dla kompletnych amatorów - firmie zależy na tym, żeby zachęcić potencjalnych konstruktorów bez najmniejszej wiedzy z tej dziedziny.
Do obsługi programów CAD, szczególnie tych mniej zaawansowanych, nie jest potrzebna wyjątkowa wydajność ogólna i graficzna komputera, ale wraz z zaawansowaniem projektów rośnie również zapotrzebowanie na moc obliczeniową procesora i karty graficznej. Kwestią gustu jest, czy lepiej zdecydować się na komputer stacjonarny z monitorem, laptopa do tego typu pracy czy komputer typu All-in-One.