Zakończenia brył o stałym przekroju (F3D)


Rekomendowane odpowiedzi

Mam pytanie, czy jest możliwe olispowanie (F3D) takiego zagadnienia, jako kontynuacja narzędzia EXTRINS (B3D)

 

"Na piechotę" daję radę, ale to jest dość uciążliwe

 

UNIVERSAL_3D_PROFILE-003-ENDING_COMMAND.jpg

 

post-140-0-45097100-1445981907_thumb.jpg

 

efekt 3 typów zakończeń:

0 - normalny, domyślnie standardowy

1 - równolegle do płaszczyzny globalnej XY

2 - prostopadle do płaszczyzny globalnej XY

 

post-140-0-96696300-1445982026_thumb.jpg

F3D.dwg

 

Do fazowania nr 2 może przyda się lisp slice2P.zel od UI SZANSA

Slice2p.zel
 

 

Parę uwag do SLICE2P

 

Używam go do ucinania płaszczyznami prostopadłymi do płaszczyzny globalnej XY, pierw wskazujemy 2 punkty na rzucie z góry (TOP VIEW), potem element do ucięcia,

w wyniku otrzymujemy 2 bryły ucięte płaszczyzną przechodzącą przez 2 wskazane wcześniej punkty, Szczególnie przydatne do obróbki więźb drewnianych.

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie 1: Czy na podstawie danego bloku można w lispie określic jego max y i min y tzn wysokość bloku (odcinek. wysokość równoległa do osi Y globalnej LUW)?

 

Blok definiowany jako Polilinia zamknieta (region) w 2D na płaszczyźnie globalnej, zgodnie z zalożeniami lispa B3D - sprecyzuje (układ główny LUW)

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje o to mi chodziło, opracuję inżynierskie założenia do tego zagadnienia


Będę wykorzystywał prawdopodobnie wielokrotne klonowanie (kopiowanie) bryły z punktu P1 do P2 i odwrotnie (wirtualne robocze wydłużenie bryły solidowej powstałej dzieki (B3D.lisp) + suma booleanowska, potem ucinanie płaszczyzną pionową lub poziomą względem globalnego LUW XY), pokaże w schematach graficznych metodologię "na piechotę"

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może się przyda, "na piechotę" fazowanie daje sie rade robić ... poniżej obliczenia pomocnicze ile brył w zalezności od nachylenia i długosci ścieżki i wysokości bloku nalezy skopiowac by uzyskać udane cięcie poziome lub pionowe po scaleniu uprzednim booleanowsko skopiowanych brył

 

post-140-0-58724400-1446151372_thumb.jpg

 

F3D-pomocnicze_obliczenia.zip - plik excela

 

dwg F3D-02.dwg

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do końca to nie zadziała, bo fragment bryły trzeba dorobić, zasada ma dotyczyć nie już konkretnej bryły o zakonczeniach normalnych , które jak na filmie można by było fazować (raczej nadac odpowiednie zakończenie przekroju względem płaszczyzny globalnej i odcinka ścieżki), ma to dotyczyć nie dokonczonej bryły np. po opracowanym lispie B3D , aby nadac odpowiednie 3 typy zakończeń. A płaszczyzna ciecia powoduje ze czesc bryły jest ucinana, a drugą cześć trzeba w jakis tam sposób dosztukować.

 

Po za tym zaproponowane zakonczenia są robione płaszczyznami tnącymi zgodnymi z grawitacją, (pozioma do głównego LUW XY i pionowa do głównego LUW XY) powszechnie stosowane w budownictwie.

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może trochę prościej:

- klikamy bryłę którą chcemy uciąć

- wybieramy kąt ścigania (poziomy, pionowy lub może jako opcje dowolny do wpisania)

- klikamy punkt przez który ma przechodzić płaszczyzna ścigania bryły

- klikamy końcówkę (jedną z brył do skasowania) lub bryłę do pozostawienia.

Co wy na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

płaszczyzna cięcia jest powiązana z odcinkiem/ścieżką w taki sposób że płaszczyzna przechodzaca przez scieżkę jest prostopadła do płaszczyzny globalnej XY i tworzy kąt prosty z pionową płaszczyzną tnącą przechodzącą albo przez punkt początkowy ściezki lub końcowy, płaszczyzna tnąca pionowa takze tworzy kąt prosty z płaszczyzną globalną XY.

 

Płaszczyzna tnąca pozioma przechodzi przez początek lub koniec ścieżki i jest równoległa do płaszczyzny globalnej XY.

 

Lisp F3D ma umożliwić tworzenie 3 typów zakończeń,  a nie tylko ucinać w początku i końcu ściezki,

 

przekrój ma byc gładki co wiąże sie z dosztukowywaniem pewnego fragmentu bryły, jako niezbędne uzupełnienie, po to kopiuje bryły , następnie sumuje booleanowsko, a potem tnę, by taką poziomą lub pionową końcówkę uzyskać, jako kształtowanie niedokończonej bryły.

 

Sposób zakończeń związany jest w 80-90% do zastosowań budowlanych związanych z konstrukcjami stalowymi, potem drewnianymi na koniec pozostałe np. żelbetowe.

 

przykład nastepny

 

post-140-0-22182500-1446160304_thumb.jpg

 

F3D-03.dwg

 

 

 

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lisp F3D ma umożliwić tworzenie 3 typów zakończeń, a nie tylko ucinać w początku i końcu ściezki,

przekrój ma byc gładki co wiąże sie z dosztukowywaniem pewnego fragmentu bryły, jako niezbędne uzupełnienie, po to kopiuje bryły , następnie sumuje booleanowsko, a potem tnę, by taką poziomą lub pionową końcówkę uzyskać, jako kształtowanie niedokończonej bryły.

Moim zdaniem takie dosztukowywaniem jest niepotrzebne. Łatwiej zrobić dłuższe wyciągnięcie i później tylko uciąć pod odpowiednim kątem.

No i moim zdaniem ucinanie nie powinno być na stałe powiązane z końcem lub początkiem ścieżki wyciągania, bo to właśnie powoduje konieczność dosztukowywania bryły.

Edytowane przez gruzin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

myk z dłuzszym wyciagnięciem stosuje cały czas ;) jak chce mieć zakończenie pionowe lub poziome końcówki. Wtedy osadzony blok wyciągany jest sporo poza ścieżkę jaką stanowi odcinek P1-P2. W excelu podałem ile tzreba by było dokleić takich przedłużeń by to uzyskać

 

ta grafika ma pokazać patologiczną formę narzędzia , ściezka o podobnej długości jak wysokość bloku, bryła ukształtowane ma koncówki do płaszczyzn poziomych, specjalnie to pokazałem w przejaskrawiony sposób , ze F3D jest kontynuacją tworzenia bryły a nie narzędziem do ucinania bryły. Z poleceniem SLICE nie mam problemów.

 

F3D-002.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To kombinowanie z kawałkowaniem i ze sztukowaniem też mi się nie podoba, przyznam. W kontekście tego malunku co wrzuciłeś (Type of ending...), przyjąć można że punkt bazowy naszych bloków powinien być nie w punkcie symetrycznym dolnej krawędzi zarysu, jak jest teraz, a w samym środeczku profilu. Tak jest właśnie na tym rysunku. I wtedy nasz już istniejący B3D, realizowałby zakończenie Type 0-Normal. Z dwóch stron, bo jak rozumiem, docelowym optymalnym rozwiązaniem, powinna być mozliwość aby określać dowolne (z trzech) zakończenie dla każego końca niezależnie, już na etapie wskazywania punktów, wyboru skali i profilu. Z automatu następowałoby wydłużenie w odpowiednich kierunkach linii z punktów definiujących, wyrysowanie bryły (większej z końcami 0-Normal), oraz albo ucięcie płaszczyzną, albo domalowanie jakiejś kosteczki i jej odjęcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie o to mi docelowo chodzi, B3D załatwia typowe zakończenie normalne na obu końcach czyli 0-0, kontynuacją B3D mogłoby być F3D, by umozliwic na początku zakonczenie 0,1 lub 2 i na końcu 0,1 lub 2.

 

Ja na lispowaniu sie totalnie nie znam, co już pisałem, co przez 2 lata Chnczycy nie dali rady (nie wnikam dlaczego) kojacek ogarnął w kilka dni.

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważmy teraz (na początek) zakończenie typu 1 - parallel to Global XY. Nieco teorii przybliży prosty malunek. Oto mamy wyciągnięty profil z bloku. Wstawienie w punkcie P1, wyciągnięcie w kierunku punktu P2 (niewidocznego na rysunku). Powinniśmy teraz utworzyć kolejne wyciągnięcie profilu, ale w odwrotnym kierunku (o długości odcinka a). Po utworzeniu takiej bryły należy ją przeciąć płaszczyzną równoległą do X0Y przechodzącą przez P1. "Dolną" część usunąć, "górną" zestalić z profilem typu 0.

Musimy znać:

- wysokość profilu , także jego szerokość

- kąt alfa czyli kąt punktów P1 P2 tworzących ścieżkę w przestrzeni

- pozostałe boki trójkąta [a] - długość wyciągnięcia zakończenia, oraz [c] czyli długość P1 A.

Oczywiście, obliczeń dokona AutoLISP. My wstawimy tylko parę nawiasów... ;)

post-451-0-96804200-1446495099_thumb.png

Edytowane przez kojacek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tak tylko nieśmiało dorzucę moje spostrzeżenie.

Być może to nie ma zupełnie znaczenia, ale jak ja coś dłubię w konstrukcji (ale to zupełnie inne konstrukcje), to staram się unikać takich ostrych krawędzi.

 

Jeśli ścinam dwuteownik, to przeważnie zostawiam półkę nietkniętą.

Z kilku powodów:

  • to są ostre krawędzie, na których można się skaleczyć,
  • lekki uderzenie przy transporcie, czy montażu może odkształcić taki ostry koniec,
  • problemy ze spawaniem - i tak trzeba wtedy ściąć ostry koniec,

 

post-1-0-18840800-1446578621_thumb.png

 

No ale to w tym przypadku może być bez znaczenia.

 

:hi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się, ale F3D ma za zadanie kontynuację narzędzia B3D w prosty sposób. W przypadku dwuteowników zgadza się , ale do modelowania dowolnych kształtów zamkniętych, czy to drewnianych, żelbetowych, stalowych itd. te 3 typy zakończeń znacznie ułatwiają modelowanie 3D. Docinanie j.w. półki to łatwe zadanie dla wprawionego Cadowca,

po za tym tu zakańczamy bryły w uproszczony sposób (normalny 0 , i dwa zakończenia "grawitacyjne" tj.  równolegle do płaszczyzny globalnej XY jako 1 i prostopadle do płaszczyzny globalnej XY jako 2)

 

W/w przykład jest indywidualnym, z już 2 docięciami  o dowolnym kącie, 2x uzycie SLICE.

 

co nie znaczy że B3D nie wchłonie F3D jako bardziej zaawansowany lisp, F3D niekoniecznie musi byc osobnym lispem

 

 

Ideałem dla mnie jest modelowanie osiowe, z czego potem mozna uzyskiwac bardziej zaawansowane modelowanie.

 

Przykład stary robiony na"piechotę" gdzie profile wstawiane są osiowo a pofalowana belka ma pionowo docinane obie koncówki (typu 2-2)

gallery_140_2_6910.jpg

Edytowane przez Martin_S
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie