Zaczynamy pracę w SMath


dmatusz3

Rekomendowane odpowiedzi

Po uruchomieniu programu zobaczymy okno programu, jak poniżej.

 

post-1-0-05334800-1430246584_thumb.png

 

Na rysunku widać czerwony krzyżyk. To jest kursor. Będziemy pisać tam, gdzie jest kursor.

 

Spróbujmy napisać wyrażenie a=10.

Oznacza to, że tworzymy zmienną a i przypisujemy jej wartość 10.

 

W SMath zmienne przypisujemy za pomocą znaku ":" - dwukropek. Po wciśnięciu dwukropka na ekranie pojawi się dwuznak w postaci :=

 

Wpiszmy więc: a : 10

 

W programie powinno to wyglądać w taki sposób:

 

post-1-0-57766400-1430246890_thumb.png

 

Dodajmy jeszcze jeden wpis - utwórzmy zmienną b=10.

 

Następnie napiszmy: c : a + b =

 

Jeśli wszystko dobrze wykonaliśmy to zobaczymy coś takiego.

 

post-1-0-87008200-1430247808.png

 

Zmieńmy teraz wartość a z 10 na 30. Nie powinno to być trudne, należy tylko wskazać myszką 10 i edytując zamienić 1 na 3.

Poniżej wynik tej operacji.

 

post-1-0-98937000-1430247977.png

 

UWAGA.

Proszę zwrócić uwagę, że ważna jest kolejność wpisywania wyrażeń. Gdybyśmy przenieśli wyrażenie c na samą górę to program jej nie przeliczy. Wszystkie zmienne są bowiem czytane z góry na dół.

 

post-1-0-73521500-1430252807.png

 

 

Gdy pokazuję komuś program, często słyszę taką uwagę: "Szkoda, że nie przelicza jednostek"

 

Program przelicza jednostki bez najmniejszego problemu, ale jest to rozwiązane inaczej niż w Mathcadzie. W tym ostatnim programie można było wpisać jednostkę i była ona rozpoznawana.

 

Natomiast w SMath musimy wywołać funkcję i niejako powiadomić program, że będziemy wpisywali jednostki. W nagrodę oznaczenia jednostek będą w kolorze niebieskim.

 

Ustawmy się kursorem za cyfrą 30 i wciśnijmy na klawiaturze apostrof (prawdopodobnie będzie pod tym samym klawiszem, co cudzysłów).

Z okna jakie się pojawi możemy sobie wybrać jednostki, lub wpisać je z klawiatury (szybsza metoda).

 

post-1-0-85935300-1430253199.png

 

Ja wprowadziłem mm.

 

SMath zaprotestował. Nie potrafi wyliczyć zmiennej c. Jest to jak najbardziej zrozumiałe.

 

post-1-0-66929400-1430253356.png

 

Zmieńmy zatem zmienną b, dopiszemy jej jednostkę dm  (decymetry). Otrzymaliśmy poprawny wynik.

 

post-1-0-26467300-1430253492.png

 

Ale, ja chciałbym wynik w cm!

:-)

 

post-1-0-37310700-1430253607.png

 

A oto ostateczny wynik.

 

post-1-0-74470800-1430253634.png

 

:hi:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Witam na forum. Przydałby się jakiś samouczek do tego programu. Trochę dla mnie obcy zarówno mathcad jak smath. Może ktoś dysponuje jakimiś samouczkami, instrukcjami itp. i może się podzielić?

 

Witam,

 

na forum mamy nieco informacji odnośnie rozpoczęcia pracy w smath.

O samouczki do smath nieco trudno, niemniej na początek spokojnie wystarczy zwykła książka do mathcada.

 

Na stronie producenta programu jest forum oraz baza wiedzy http://smath.info/wiki/

 

Najlepiej rozpocząć od rozwiązania konkretnego problemu w smath.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiek robi swoje... Jestem pokoleniem z językiem wschodniego brata na czele edukacji, którego już nie pamiętam a angielskiego właściwie nie znam... Czy sposób wprowadzania danych jest taki sam jak w mathcadzie? bo do niego dosyć łatwo jest znaleźć różnych poradników w PL.

Edytowane przez focusdg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Korzystam z SMath i całkiem fajnie działa,

jest dostępnych sporo snippety np. do obsługi tabel czy importu danych z excela

( to nie to co w MathCad ale da się pobrać dane do tabeli)

 

jakiś czas temu znalazłem na stronach Politechniki Świętokrzyskiej samouczki PL

autorzy  I.Rokach i  M.Wróbel

pliki do sm w załączeniu

pozdrawiam

 

 

 

 

SMath_samouczki.zip

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 4 tygodnie później...
  • 2 lata później...
  • 1 rok później...
  • 3 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie